Recensie: Minnaar – Ilse Ruijters4 sterren, Recensie

9789026352218

Met haar nieuwe thriller Minnaar heeft Ilse Ruijters weer een boek geschreven dat niet alleen spannend is maar ook psychologisch sterk in elkaar zit. Tijdens het lezen verslapt je aandacht geen moment. Zowel de voelbare dreiging als de persoonlijke verhalen blijven je bezig houden.

Hoofdpersoon Nina (40 jaar) wordt verscheurd door het geheim dat ze heeft en dat ze met niemand kan delen. Voor de buitenwereld is ze een vrouw die alles heeft, een carrière, een liefdevolle man, twee gezonde kinderen en een mooi huis. Maar binnenin Nina knaagde er iets en toen ze kennismaakte met Søren (23) in een heftige seksuele relatie met hem. Hoewel Nina het geen affaire wil noemen omdat het alleen maar om de sex gaat lijkt Søren hier toch iets anders over te denken.
Nina vind het moeilijk om haar echte leven en haar affaire gescheiden te houden, dat kun je in het begin van het boek al merken. Het boek begint met een hartstochtelijke scène tussen Nina en Søren waarin Nina zich ongeremd laat gaan. Daarna zie je haar in de rol stappen van echtgenote, moeder en werkende vrouw waar ze heel anders is en waar haar geheim op haar drukt. Je “hoort“ haar dan ook tijdens het gewone dagelijkse leven peinzen over waar ze mee bezig is. En al bedriegt Nina haar man, je kunt toch met haar meeleven. Je voelt als het ware hoe verscheurd ze is en hoe eenzaam ze zich voelt omdat ze hier met niemand over kan praten.

Met pijn in haar hart breekt ze met Søren en dat is het begin van een heleboel ellende die langzaam maar zeker op Nina en haar gezin afkomt. Søren is niet van plan om zich te laten dumpen en begint druk op Nina uit te oefenen. In het begin nog redelijk subtiel maar zijn toon en gedrag worden steeds dreigender. Nina vraagt zich verbijsterd af waar ze in beland is en wat ze moet doen. Als lezer kon ik goed begrijpen waarom ze niets tegen Søren kan doen, omdat ze dan moet opbiechten wat ze gedaan heeft.
Maar dan gaat Søren nog veel en veel verder en wordt ook het gezin van Nina de dupe van zijn acties. Grote problemen duiken op door toedoen van Søren die verstrekkende gevolgen hebben voor de mensen in het leven van Nina. Wanneer er levens verwoest lijken te worden krijg je als lezer wat wrevel ten opzichte van Nina omdat andere lijden ten koste van haar geheim. Tegelijkertijd kun je nog steeds meeleven met de angst, spijt en het schuldgevoel van Nina.

Dat is het punt waarop de sfeer steeds grimmiger wordt, maar ook waarop Nina in de tegenaanval gaat en het verleden van Søren gaat onderzoeken. Hierbij doet ze angstaanjagende en intrigerende ontdekkingen.
Ook gebeurt er van alles in het privéleven van Nina, en blijken geheimen uit haar verleden van invloed te zijn op wat er nu gebeurt.
Ilse Ruiters heeft een gebeurtenis uit het verleden verwerkt in het verhaal waardoor de betrokken personen in het boek beïnvloed worden. Dit is heel goed gedaan en geeft niet alleen meer diepgang maar maakt je als lezer ook nieuwsgierig. Daarnaast beantwoordt dit een aantal vragen die ik had over onder andere haar beste vriendin die mij bekropen tijdens het lezen.
Net als de dagboekfragmenten die verwerkt zijn in het boek, die intrigerende vragen oproepen over wat er in het verleden gebeurd is.

Het verhaal wordt vertelt in korte hoofdstukken en is vlot en meeslepend geschreven. Nina is heel goed uitgewerkt en spreekt echt tot je verbeelding. Over Søren en wat hem drijft had ik wel iets meer willen lezen.
Tijdens het lezen besef je steeds dat het verhaal nog alle kanten op kan gaan en ben je als lezer dan ook heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Het verhaal ontwikkeld zich steeds verder en de dreiging wordt alsmaar groter. De terugblikken naar het verleden en de dagboekfragmenten versmelten hierbij steeds meer met het lopende verhaal. Wanneer er een grote onthulling plaatsvindt is dat dan ook goed opgebouwd.

Het einde is af, reëel, oprecht, een beetje triest en een beetje open.

Mijn verslag van de boekpresentatie van Minnaar kun je hier vinden.

9789026352218