Recensie: Arkhaii – Hannes Wielant3 sterren, Recensie

9789463080972

Arkhaii is het debuut van Hannes Wielant dat zich afspeelt in een verre toekomst waarin de wereld zoals wij die nu kennen totaal veranderd is. Mensen reizen op Kolonisators door een constant uitdijend universum. Bijna alles is geautomatiseerd en robots en high-tech hulpmiddelen zijn totaal geïntegreerd in het dagelijks leven. Een leven dat erg lang duurt nadat duizenden jaren geleden het eeuwige jeugdserum uitgevonden is.
De eerste mensen die het serum kregen worden de Arkhaii genoemd en zijn eeuwen oud. Zij zijn de enige mensen die de wereld meegemaakt hebben zo als wij die nu kennen. Voor andere mensen is dat iets uit de geschiedenisboeken dat ver van hen af staat. Er zijn vele Arkhaii maar omdat er steeds meer mensen zijn en het universum constant uitdijt beginnen ze zeldzaam te worden.

Eens werd er tegen hen opgekeken en volgde iedereen blindelings hun adviezen maar hun status is tanende en mensen hebben minder respect voor de Arkhaii.
Vladis is een Arkhaii en heeft het er moeilijk mee dat mensen niet meer tegen hem opzien. Hij reist mee op een Kolonisator waar hij zich tussen de andere mensen niet op zijn plaats voelt. Vladis begrijpt de mensen om hem heen niet meer en de wereld waarin hij leeft staat hem steeds meer tegen. Dit komt erg goed naar voren en laat zien hoe moeilijk en frustrerend een eeuwenlang leven kan zijn.
Hij leeft op wanneer hij de mooie Celestine ontmoet en zijn broer Kaïn weer in zijn leven komt. De omgang met Celestine leert hem een mooie maar harde les. Iets wat pas vrij laat in het boek duidelijk wordt, tijdens het lezen lijkt het net alsof deze verhaallijn zomaar afgekapt wordt. Behalve dat Celestine mooi en naïef is komt ze niet echt als persoon uit de verf, ze is slechts een intermezzo in het leven van Vladis dat hem iets duidelijk moet maken.

Kaïn komt weer in het leven van Vladis wanneer het universum bedreigd wordt door een meedogenloze en machtige vijand. Kaïn is de generaal die de oorlog tegen deze vijand leidt.
Om de mensheid te redden moeten Vladis en Kain hun eeuwenoude geschillen opzij zetten. En dat blijkt niet mee te vallen want er is veel tussen hen gebeurd. Bovendien kijken ze heel anders aan tegen de manier waarop ze met de dreiging om moeten gaan. Kaïn is meer van de harde nietsontziende aanpak en als dat mensenlevens kost dan moet dat maar. Vladis daarentegen is meer van vrede en onderhandelingen.
Dit levert interessante discussies en situaties op waarbij voor beide opvattingen iets te zeggen is. Het is jammer dat de gesprekken vaak wat vlak zijn en soms wat te lang. Ook leer je de broers behalve in hun belangrijkste karaktertrekken niet echt kennen waardoor het moeilijk is om meegesleept te worden in het verhaal.

Kaïn balanceert op het randje van krankzinnigheid maar dat wordt meer vertelt dan dat het invoelbaar is. Zijn denkwijze over wat er van de mensheid geworden is en zijn mening daarover is wel duidelijk maar blijft afstandelijk.
Vladis is een loner en komt eenzaam en gefrustreerd over. Hij oogt zachtmoedig en vreedzaam maar heeft tegelijkertijd een ijzeren kern die heel langzaam zichtbaar wordt. Vladis denkt veel na over van alles en filosofeert regelmatig. Op zich interessant maar het is wat teveel en leidt erg af van het verhaal. Zijn “band“ die hij voelt met een witte dwerg is mij echt te zwevend en vind ik weinig toevoegen aan het verhaal.

Wanneer de strijd met de vijand losbarst is er meer vaart en actie in het verhaal en leest het wat vlotter. De strijd is net als de opgebouwde wereld fantasievol en geloofwaardig neergezet. Knap gedaan want de oorlog wordt gestreden met behulp van zwarte gaten en is toch begrijpelijk en overtuigend. Het is een heftige strijd met grote verliezen en tegen het einde zijn er een aantal gebeurtenissen waardoor ik een vermoeden kreeg over de afloop.

Hoewel de stijl hier en daar wat langdradig is en de personages me niet echt wisten mee te slepen in het verhaal is het boek zeker de moeite.
De toekomstige wereld wordt heel goed en geloofwaardig neergezet en ik heb dan ook geen moment getwijfeld of dit echt zo zou kunnen zijn. In het begin krijg je genoeg informatie om een levendige en beeldende voorstelling van het leven op een Kolonisator te krijgen. Tegelijkertijd zijn er nog vele vragen die je als lezer bezighouden zodat je geïnteresseerd verder leest.
In de loop van het boek krijg je de achtergronden te lezen. Soms hard en gruwelijk en vaak zet het aan tot nadenken.
Het onderwerp wat de consequenties zijn van eeuwig leven en of dat nu positief is of niet wordt via de personages Vladis en Kaïn mooi neergezet. Het laat je tijdens het lezen nadenken over vragen als wat is goed of fout en over hoe ver de mens kan gaan in technische ontwikkelingen zonder zijn mensheid te verliezen.

9789463080972

Titel :Arkhaii
Auteur :Hannes Wielant