Recensie: Dodemanstango – Geir TangenRecensie, 4 sterren

9789044351248

Met Dodemanstango komt er helaas een einde aan de verhalen rond Journalist Viljar Gudmundsson en inspecteur Lotte Skeisvoll. In zijn nawoord laat de auteur er geen twijfel over bestaan dat er na dit deel geen verhalen meer komen over Viljar en Lotte. Hij geeft ook aan dat zijn boeken een ode zijn aan de Scandinavische misdaadliteratuur.

Hij schrijft onder andere:
In deze drie boeken hebben jullie kennis gemaakt met alle misdaadcliches die er te vinden zijn in de geschiedenis van de moderne Scandinavische misdaadliteratuur. . . . . . . . . Dit is niet gedaan om de draak te steken met de misdaad literatuur. Dit is gedaan uit pure liefde.

Na drie boeken van Geir Tangen gelezen te hebben kan ik niet anders zeggen dan “Petje af voor de manier waarop hij deze misdaad clichés overtuigend en spannend een nieuw leven heeft ingeblazen”. Het zijn boeken met gecompliceerde, bizarre moorden die goed uitgewerkt worden en per boek afgerond zijn. Je zou de boeken dan ook los kunnen lezen maar dat raad ik niet aan omdat Viljar en Lotte veel meemaken in de boeken en elkaar steeds beter leren kennen. Een oprechte maar ongemakkelijke vriendschap ontstaat en samen staan ze privé en op misdaadgebied voor moeilijke situaties. Hun leven verandert hierdoor drastisch in de loop van de boeken. De combinatie van een ijzersterk plot en persoonlijke verhalen die aangrijpen zie je in alle drie de boeken van de trilogie terug.

In Dodemanstango gaan Viljar en Lotte gebukt onder wat er aan het einde van het vorige boek gebeurd is. Viljar loopt nog steeds moeizaam door het schot in zijn knie en kan er moeilijk mee omgaan dat hij een man gedood heeft. Hij wil hier graag met Lotte over spreken maar zij ontwijkt hem omdat Viljar nare herinneringen bij haar oproept. Lotte heeft, om Viljar te redden, een moord in de doofpot gestopt en dat gaat geheel tegen haar karakter in. Daarnaast heeft ze het nog zwaar met de gruwelijke dood van haar zus.
Zo goed als mogelijk pakken zij hun leven weer op, maar dan wordt een onschuldige man opgepakt voor hun daden. Wat nu?

Tegelijkertijd worden er in de stad waar ze wonen een aantal zeer gruwelijke moorden gepleegd. De slachtoffers worden gedood door datgene wat ze het meest vrezen. Dit levert beelden op waar zelfs ervaren rechercheurs voor terugdeinzen. Lotte wordt vanwege haar expertise gevraagd om zich met deze moorden bezig te houden. Deze keer heeft ze niet de leiding maar ze is allang blij om na al het bureau werk weer op een zaak gezet te zijn.
Viljar is bezig met een programma over een coldcases, waarbij mensen vermist zijn en nooit meer opgedoken zijn.

Het verhaal begint meteen creepy en spannend met een scène van de moordenaar en een slachtoffer. Op een of andere manier ziet de dader zichzelf als een dode man in een wereld van levende mensen. Het weerzien met Viljar en Lotte en een aantal andere personages uit de eerdere boeken roept direct herkenning op en de wens om meer over ze te lezen. De politie start een onderzoek waarbij je als lezer stap voor stap mee kijkt.
Genoeg dus om helemaal in het boek te willen duiken. Toch lukt dit niet direct omdat er vanuit heel veel personages verteld wordt. Sommige uitgebreid, zoals Lotte en Viljar, andere heel kort zoals de slachtoffers net voordat de dader toeslaat. Maar ook vanuit de dader en collega’s wordt er verteld en hierbij wordt snel gewisseld van perspectief. Het is een wat trage start maar hierin wordt heel veel opgebouwd en geeft ook de slachtoffers een menselijk gezicht. De rest van het boek is hierdoor eigenlijk alleen maar sterker onderbouwd dus het is iets wat goed uitpakt in dit boek.

Spannend en intrigerend verhaal dat van begin tot einde je interesse vasthoudt. Met diep uitgewerkte complexe personages waar je graag over leest.

Het verhaal is, zoals je van Geir Tangen gewend bent, gecompliceerd. Het lijkt regelmatig een wirwar van verhaallijnen te zien die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar hier komt het vakmanschap van de auteur om de hoek kijken. Hij weeft langzaam maar zeker een patroon waarbij alle draden op een of andere manier (op geloofwaardige) wijze met elkaar te maken hebben. Antwoorden op de vele vragen die je als lezer hebt, worden op het einde beantwoord wanneer veel van de losse draden bij elkaar komen. Het einde is vol actie, spanning en emoties en laat je ietwat verbijsterd achter. Het is een passende en waardige afsluiting van deze trilogie.

In het boek gaat het over hoe Lotte en Viljar omgaan met wat er gebeurd is. Hoe ze met hun schuldgevoel omgaan en wat ze doen wanneer er een onschuldige man opgepakt wordt voor wat zij gedaan hebben. Dit is al een verhaal op zich dat aangrijpend en mooi uitgewerkt wordt.
Daarnaast spelen er de coldcases waar Viljar mee bezig is een grote rol. Hierbij heeft hij bij één van de zaken Lotte nodig wat hen toch weer bij elkaar brengt. Ook dit is een verhaal apart met onder andere Viljar op zijn werk en de problemen die hij heeft met zijn gezondheid.
En dan zijn er de gruwelijke moorden waar de politie geen touw aan vast kan knopen en de stad in de greep van angst houdt. Verhalen in verhalen die uiteindelijk toch één verhaal worden.

Beetje bij beetje krijg je als lezer meer informatie, soms zonder dat je het door hebt en dan valt het pas later op z’n plek. Wendingen en nieuwe ontwikkelingen zorgen dat je mee gaat denken en nieuwsgierig blijft. Hoe verder ik in het boek kwam des te meer ik meegesleept werd door de gebeurtenissen.
Over de dader lees je steeds iets meer. Er hangt een vreemde sfeer om hem heen en zijn daden zijn meedogenloos. Iets van wat de dader drijft en hoe hij denkt kom je te weten wat zelfs deze gruwel een menselijk gezicht geeft.
Een grote wending waar ik natuurlijk niet verder op in kan in verband met spoilers is dat Lotte van de zaak af gehaald wordt. Dit is het begin van nog meer spanning en verhalen vanuit allerlei perspectieven. Wat mij betreft had het iets meer nog vanuit Lotte en Viljar mogen zijn.

De spanning loopt steeds meer op, verhaallijnen lopen steeds meer in elkaar over, het moordonderzoek lijkt eindelijk wat voortgang te bieden, de coldcase van Viljar past ook ergens in het beeld en Lotte en Viljar staan daar middenin met hun persoonlijke trauma’s en met een bijna onmogelijke beslissing die ze moeten nemen. En de dader bereid weer een moord voor.
En dit alles gebeurt allemaal tegelijk maar is desondanks prima te volgen door de uitgebreide intro in het begin van het verhaal en de prettige manier van schrijven van de auteur.

Tegen het einde van het boek kon ik het boek niet meer wegleggen, het was te indringend en spannend en ik wilde gewoon weten wat er nu zou gaan gebeuren. Want hoewel er al veel onthullingen waren geweest en veel vragen beantwoord waren kon het verhaal nog alle kanten opgaan. Het laatste stuk is zenuwslopend spannend waarbij echt alles op z’n plek valt en waarbij (net als in de rest van het boek) de personages goed tot hun recht komen.

Meer informatie over Geir Tangen

Recensie: Het meesterwerk
Recensie: Hartenbreker