Recensie: Alex B – Arjan AlbertsRecensie, 3 sterren

9789401613187

Alex B. van Arjan Alberts is het vervolg op zijn boek Natan Z over een beruchte serie moordenaar. Aan het einde van het eerste boek is Natan spoorloos verdwenen en is een van zijn slachtoffers zwaargewond.
Het boek begint met een lugubere scène waarin iemand zich bij een ontbindend lijk vol maden bevind. Iets wat op dat moment vreemd over komt maar wat later een belangrijk deel van het verhaal blijkt te zijn. Dit zet voor de moorden die gepleegd worden in het boek de toon, want die zijn bizar en gruwelijk. Al blijkt de dader een voor zijn / haar idee een logische reden te hebben om de moorden op deze wijze te plegen.

Vervolgens is er een proloog die min of meer het einde van het vorige boek weergeeft zodat het boek in combinatie met de informatie die nog gegeven wordt ook los gelezen zou kunnen worden. Voor mij was dit niet genoeg toen ik dit boek ging lezen zonder ook Natan Z. gelezen te hebben. In het begin van het boek had ik sterk het gevoel dat ik ergens midden in gevallen was en de achtergronden miste om meer diepgang in het verhaal te kunnen zien. In de loop van het verhaal werd dit minder maar ik bleef het gevoel houden dat er iets ontbrak. Waarschijnlijk heeft het niet lezen van het vorige deel daar zeker mee te maken gehad, maar door de korte hoofdstukken kwam ik ook niet goed in een prettige leesflow.

Alex B speelt zich twee jaar na het eerste deel af en wordt vanuit drie perspectieven verteld.
Suus. Zij is het slachtoffer die de aanval van Natan Z. overleefde. Maar er is nog een veel duistere reden waardoor ze hem kent. Haar broertje en moeder zijn door hem vermoord.
Ze is uit op wraak en wil Natan Z. daarom vinden. Om haar doel te bereiken heeft ze een baan aan genomen als therapeute op de zwaarbeveiligste TBS afdeling van Nederland. Ze vermoedt namelijk dat een van de patiënten op deze afdeling weet waar Natan zich bevind. In haar zoektocht naar Natan ontdekt ze een groot schandaal bij het ministerie van Justitie.

Jurre is een net afgestudeerde advocaat die een baan aan neemt bij een als onguur bekend staand advocaten kantoor. Hij heeft zo zijn twijfels maar heeft om privé redenen het hoge salaris dat ze hem bieden hard nodig.
Hij wordt gevraagd om de advocaat te worden van Natan Z., nu het ministerie hem bij verstek wil veroordelen. Hiervoor heeft hij in het geheim contact met Natan Z. die de jonge advocaat zonder moeite lijkt te kunnen manipuleren. Jurre hoort op het advocatenkantoor en bij Natan over zaken waar hij liever niets over wil weten. Maar hij zit klem omdat hij het geld nodig heeft. Wanneer de paden van Jurre en Suus elkaar kruisen komt hij voor een uiterst moeilijke keuze te staan.

Reinier. Hij was ooit de advocaat van Natan en heeft zijn vrouw verloren door toedoen van deze psychopaat. Langzaam heeft hij zijn leven weer opgepakt en hij werk bij Justitie. Wanneer een hoge ambtenaar op gruwelijke wijze vermoord wordt krijgt hij de zaak toegewezen. Hierbij ontdekt hij dat er een grote doofpotaffaire is binnen het ministerie. Hij wordt van alle kanten tegengewerkt en weet niet meer wie hij kan vertrouwen. Daarnaast heeft Natan ook nog een appeltje met hem te schillen en dat blijkt niet zonder gevaar te zijn.

Hoe het verhaal zich ontwikkeld en de reden waarom personages op een bepaalde manier reageren zit ijzersterk in elkaar. Ook worden de verhalen op subtiele wijze met elkaar verbonden en passen de uiteindelijke verbanden tussen de verhaallijnen geloofwaardig in elkaar. Het is leuk dat de auteur hier en daar wat hints geeft die je aan het denken zetten.
Dat gedeelte van het boek is wat mij betreft een compliment waard.

Maar met de personages had ik echt moeite, ik vond ze niet goed uitgewerkt en vaak ook niet overtuigend. Vooral Suus en de personages om haar heen vond ik erg slecht uit de verf komen en hierdoor bleef het verhaal voor mij wat vlak. Alleen Alex B., een van haar patiënten, vond ik een heel boeiend en goed neergezet personage dat tegelijkertijd afschuw en mededogen bij me op wist te roepen.
Bij de verhaallijn van Jurre vond in de manier waarop Natan hem “vakkundig“ manipuleert en een enorm gevoel van angst weet te geven erg overtuigend. Maar ook hier miste ik bij Jurre het kunnen meevoelen bij wat er met een personage gebeurd. Pas op het einde wanneer Jurre onder grote spanning stond voelde ik me betrokken.
Het verhaal van Reinier met een prille relatie, een traumatisch verleden en een gruwelijke moordzaak om te onderzoeken vond ik het meest overtuigend om te lezen.

Het verhaal, waarin extreme misstanden die in de doofpot gestopt zijn en niet alleen levens verwoest hebben maar ook voor gruwelijke gevolgen zorgde, is heel goed uitgewerkt. Maar de personages wisten me meestal niet te overtuigen en daardoor ook niet mee te trekken in hun verhalen

9789401613187

Titel :Alex B.
Auteur :Arjan Alberts
Uitgever :Xander Uitgevers B.V.
Verschenen :September 2020
ISBN :9789401613187

1. Wilma
    Wilma zegt:

Jammer dat je het boek niet overtuigend vond. Ik las het eerste deel wel en vond het eind wat vaag, totdat ik nog niet zo lang geleden doorkreeg dat er een vervolg op is. Ik wil hem toch wel graag lezen.