Recensie: IJshart – Jamie Litter4 sterren, FantasyWereld, Recensie

9789024581887

Voor FantasyWereld las ik IJshart

In een wereld bedekt door sneeuw woont Ash in een afgelegen vesting. In de sneeuwzee buiten de vesting leven gevaarlijke monsters, zodat bijna niemand naar buiten durft te gaan. Ash wacht hier al jarenlang op de terugkeer van zijn ouders die vertrokken zijn om met andere vestingen te handelen. Hij mist ze vreselijk en zingt vaak voor zichzelf het slaapliedje dat zijn ouders voor hem zongen om zo een beetje bij hen te zijn. Maar dat heeft hem in grote problemen gebracht, want waar hij woont zijn de mensen bang voor zingen, het is zelfs absoluut verboden.

Ash wordt er van verdacht om een liedwever te zijn en magische krachten te hebben. Hij wordt daarom door bijna iedereen gemeden. Omdat niemand voor hem wil zorgen is Tobu, een humeurige Yetikrijger die in de vesting woont aangewezen als de hoeder van Ash. Beide zijn daar niet blij mee, maar ze proberen er het beste van te maken. Tobu probeert Ash zoveel mogelijk bezig te houden met allerlei lessen zodat hij niet in de verleiding komt om te gaan zingen.

Dan is er op een dag een handelsslee net buiten de vesting die belaagd wordt door monsters en Ash zet zijn gave in om hen te redden. Dit komt hem duur te staan, want hij wordt zonder pardon uit de vesting verbannen. Ash en Tobu mogen gelukkig mee op het handelsschip van de luidruchtige kapitein Nuk en haar opmerkelijke bemanning. Hij hoopt meer over zijn gave en over zijn ouders te weten te komen en stort zich zo in allerlei avonturen.

Prachtige cover en sprekende illustraties
Jamie Littler is auteur / illustrator en heeft al vele boeken geïllustreerd. IJshart is zijn schrijfdebuut waarvoor hij ook zelf de illustraties maakte. Het is het eerste deel in een serie boeken over de avonturen van Ash. Al snel krijg je tijdens het lezen en het zien van de illustraties een beeld van de wereld waarin Ash leeft en in de loop van het boek komt er regelmatig nog wat informatie bij. De auteur weet je met woord en beeld deze koude gevaarlijke wereld in te trekken. En je nieuwsgierig te maken naar nog meer informatie zonder het gevoel dat je iets mist. Als lezer wil je o.a. graag meer weten over het verleden van Tobu en over de voorwereld waar over verteld wordt. Aangezien dit een serie is geeft dit veel mogelijkheden om naast de avonturen van Ash meer verder te gaan in de volgende delen.

De auteur weet je met woord en beeld deze koude gevaarlijke wereld in te trekken

Het boek heeft een prachtige cover vol met kleine details over het boek die er erg uitnodigend uitzien. Binnenin staat het boordevol illustraties van personages en omgeving in allerlei maten. De illustraties zijn in zwart-wit en zijn sprekend, maar laten ook nog iets aan de verbeelding over. Voor ieder kind een fijne ervaring en extra fijn voor kinderen die wat moeite met lezen hebben. De vele illustraties verlagen de drempel om het boek op te pakken.

Spanning, humor
Spanning is er volop te vinden in IJshart. Er zijn een aantal pittige gevechten met allerlei vreselijke monsters. Zeker aan het einde van het boek loopt op dit gebied de spanning hoog op wanneer er sprake is van verraad en de levens van iedereen aan boord in groot gevaar zijn.

Op een andere manier is er spanning voelbaar omdat niet iedereen op de slee blij is met de komst van Ash. Hierdoor voelt hij zich vaak, net als in de vesting, afgewezen en eenzaam. Terwijl hij zelf geen idee heeft wat een liedwever is en wat deze gave betekent. Hij probeert Tobu hierover uit te horen maar die laat niets los. Ash gaat hierdoor zelf op zoek naar antwoorden en begint er aan te twijfelen of zijn gave niet ook ten goede gebruikt kan worden. Ook dit is spannend om te lezen want wat als hij het mis heeft en zo zichzelf en de anderen aan onbekende gevaren blootstelt. Als lezer kun je goed begrijpen dat Ash nieuwsgierig is en daarom de regels overtreedt.

Om de spanning te breken is er regelmatig sprake van grappige situaties in het boek. Met name de aanvaringen tussen Ash en Tobu en de gesprekken tussen Ash en Luna laten je tijdens het lezen vaak glimlachen. Maar ook de opmerkelijke en goed neergezette bemanning zorgt vaak voor een vrolijke noot.

Familie en vriendschap
Ash mist in het begin van het boek zijn ouders vreselijk en zit ook nog eens opgescheept met een onwillige en norse hoeder. Het is niet moeilijk om met Ash mee te leven en mee te gaan in de keuzes die hij maakt. Het is een aansprekend personage die in het verhaal niet alleen spannende avonturen het hoofd biedt en een kleine held is. Hij is ook een kind dat in verwarring is over de gave die hij heeft en graag ergens bij wil horen. Ash heeft zijn eigen hebbelijkheden en is niet altijd even handig of aardig wat hem des te echter maakt.

Het is mooi om te lezen hoe Ash en Tobu heel langzaam meer begrip voor elkaar krijgen. En hoe het slaapliedje van Ash zijn ouders belangrijke aanwijzingen geeft over zijn gave en de mogelijke verblijfplaats van zijn ouders. Het geeft Ash het gevoel dat ze hem niet helemaal in de steek hebben gelaten. Op zijn tocht op de slee IJshart beleeft Ash allerlei spannende avonturen, leert hij meer over liedwevers en gaat hij beseffen dat lessen van Tobu wel degelijk nut hebben. Deze lessen kwamen op mij als lezer wat lastig te bevatten en zwevend over en maakte het verhaal wat ingewikkeld. Maar hij leert vooral de waarde van echte vriendschap en het besef dat hij dan wel zijn ouders mist maar toch onder familie is.

Conclusie
IJshart is een boek waarbij woord en beeld elkaar perfect aanvullen en dat vol staat met sprekende illustraties. Het is een lust voor het oog en het kan de drempel verlagen voor kinderen die wat lastig lezen. Het boek zet een fantasierijke nieuwe wereld neer, waar nog veel over te vertellen valt in de volgende delen. Ash en de andere personages zijn goed neergezet en spreken tot de verbeelding, waardoor de avonturen die ze meemaken extra spannend zijn. Ash leert veel op deze reis over zijn gave, zichzelf en de wereld om hem heen en vind de familie die hij zo miste. Dit is mooi om te lezen op wat momenten na waar het wat zwevend overkwam en lastig te plaatsen viel. Het milde gebruik van humor in het boek is een fijne tegenhanger voor de spanning in het boek.

9789024581887

Titel :IJshart
Auteur :Jamie Litter