Recensie: Valeria – sex & sangria – Elísabet BenaventRecensie, 3 sterren

9789401612500

Valeria is het eerste deel van een feelgood serie die geschreven is door Elísabet Benavent. Het tweede deel verschijnt in Nederland in het najaar van 2020 en het derde deel staat gepland ergens in het voorjaar van 2021.
Deze serie was de inspiratie voor de serie Valeria die op Netflix te zien is.

De hoofdrol is weggelegd voor Valeria die het verhaal in de ik vorm aan de lezer vertelt. Maar ook haar beste vriendinnen Lola, Carmen en Nerera spelen een belangrijke rol in het boek. Dat kan ook niet anders omdat de vier vriendinnen heel close zijn en al hun geheimen met elkaar delen. Ook over hun sexleven praten ze zonder schroom met elkaar en nemen hierbij beslist geen blad voor hun mond.
De vier vriendinnen zijn heel verschillend maar hebben gemeenschappelijk dat ze voor elkaar door het vuur gaan.

Valeria is 27 jaar, woont in Madrid en is 10 jaar getrouwd met haar (sexy en knappe) jeugdliefde Adrian. Ze heeft 3 fantastische vriendinnen met wie ze regelmatig op stap gaat en waarmee ze over alles kan praten. Valeria heeft een boek geschreven dat zeer goed ontvangen is en zelfs prijzen gewonnen heeft. Ze heeft haar baan opgezegd om zich volledig te kunnen richten op het schrijven van haar tweede boek. Het leven zou haar dus in theorie toe moeten lachen, maar de praktijk is helaas anders.

Het schrijven lukt voor geen meter en wanneer ze iets geschreven heeft is het bedroevend slecht. Daarnaast heeft haar man maar heel weinig tijd en aandacht voor haar, en aan een vrijpartij komen ze zelden nog toe. Ze is wat futloos en verwaarloost zichzelf een beetje en lijkt wat verloren. Het wordt er niet gemakkelijker op wanneer ze haar man begint te verdenken van overspel en zij een zeer aantrekkelijke man ontmoet die haar wel sexy en speciaal vindt.

Lola is een vrije en zelfstandige vrouw, met flink gevoel voor humor en net iets te weinig tact. Ze is sexy en knap en heeft een vrolijk en spannend leven. Mannen vallen als een blok voor haar maar zij raakt meestal snel verveeld. En juist zij valt voor een man die verloofd is en haar behandeld als een wegwerp artikel

Carmen werkt al jaren voor dezelfde baas die haar het leven behoorlijk zuur maakt. Ze vertikt het echter om de minste te zijn en om ontslag te nemen daar is ze te trots voor. Bovendien is ze verliefd op een van haar collega’s en die wil ze blijven zien.
Carmen krijgt een unieke kans om haar baas dwarst te zitten, maar dit kan haar relatie met een van de vriendinnen schaden.

Nerea is de meest behoudende van de vriendinnen, maar kan flink van leer gaan als ze ergens verontwaardigd over is. Mannen staan in de rij voor haar maar ze heeft geen tijd voor relaties. Tot ze de liefde van haar leven ontmoet en totaal van de kaart is. Ze houdt de identiteit van haar vriend nog even geheim voor haar vriendinnen. Iets dat zorgt voor de nodige verwikkelingen omdat Carmen deze man wel erg goed kent.

De vriendinnen hebben een gezond libido en praten graag over sex en mannen. Het is dan ook zeker een erotisch getint verhaal te noemen. Dit soort mij niet maar het heeft ook geen meerwaarde voor mij tijdens het lezen. Het is niet helemaal een schrijfstijl die mij ligt, maar aangezien een deel van de titel sex & sangria is past het wel precies bij wat je van het boek kunt verwachten.

Valeria vertelt over zichzelf in de ik vorm en doet dit met een tikje humor, absolute eerlijkheid, een beetje sarcasme. In de loop van het boek neemt ze zichzelf en wat haar beweegt onder de loep en dat levert moeilijke momenten maar ook nieuwe inzichten op.
Ze vertelt ook over haar vriendinnen en doet dat op twee manieren. Valeria kletst tegen de lezer over wat ze persoonlijk meemaakt met haar vriendinnen. En omdat ze elkaar alles vertellen weet ze (bijna) alles over Lola, Carmen en Nerea. Dit doet ze in de derde persoon en schrijft dat wat ze weet maar niet zelf meegemaakt heeft vanuit het perspectief van haar vriendinnen.
Deze manier van vertellen vond ik wat verwarrend om te lezen.

Het is een fijne vriendinnen groep, iets waar ik altijd graag over lees. Wat ze mee maken is vaak vermakelijk maar liet me niet echt glimlachen tijdens het lezen. Valeria en haar vriendinnen maakte genoeg indruk om met plezier te lezen en om geïnteresseerd te zijn in de volgende delen.
Maar helaas niet genoeg om meegesleept te worden in hun verhalen of om echt mee te leven met wat er gebeurt.

9789401612500

Titel :Valeria – sex & sangria