Recensie: De eerste Priesteres – Jacqueline Zirkzee3,5 sterren

9789492883483

Jacqueline Zirkzee is schrijfster en historicus. Raadselachtige archeologische vondsten zetten haar op het spoor van een verhaal dat nog niet verteld was. Een verhaal over de opkomst van de steden en tempels in Mesopotamië rond 5500 v. Chr. En over een vrouw waarover vele mythen en verhalen bestaan genaamd Inanna. In sommige verhalen was ze de godin van de liefde en licht, in andere de duistere koningin van de nacht. Vele verhalen omringen haar maar er is slechts weinig over haar bekend.
In het boek zet de auteur Inanna neer als De eerste priesteres en de grondlegger van een priesterklasse die de trappen naar de hemel creëerde. Zij is in het verhaal één van de grondleggers van de beschaving waar de Sumeriërs eeuwen later nog op voortbouwden.
Het boek is een mix van historisch onderzoek en fictie en beschrijft de grote tocht die Inanna zowel geestelijk als in afstand maakt in haar leven.

In de start van het boek maak je kennis met de nog zeer jonge Inanna en haar tweelingbroer Eridu. Ze wonen in een klein dorpje waar de mensen Moeder Aarde vereren en zich strikt houden aan oude regels en rituelen. Volgens één van deze regels had de vader van de tweeling ze moeten doden bij de geboorte omdat een dubbelgeboorte ongeluk betekent. Maar hun vader Anu kon dit niet over zijn hart verkrijgen en ging tegen de oude gebruiken in. De kinderen worden in het dorp met afkeer en ietwat angst behandelt. Vooral Eridu, die als demon gezien wordt, omdat zijn hoofd mismaakt is.
Door de status van hun oma die zieneres is en de steun van hun vader weten ze het te redden in het dorp. Inanna is voorbestemd om haar oma op te volgen maar de dorpsbewoners willen dat liever niet.

Het is echter Eridu die een ramp voorziet die het dorp zal treffen maar niemand gelooft hem. Wanneer dat inderdaad gebeurd breekt er een zware tijd aan voor de mensen in het dorp. Er zijn veel doden gevallen, de oogst mislukt en er heerst onvrede en honger in het dorp. Wanneer hun beschermers weg vallen en er veel veranderd in het dorp worden Inanna en Eridu verantwoordelijk gehouden voor alles wat er mis is in het dorp.
Ze vertrekken met een groep herders waarbij ze een nieuw leven hopen te vinden. Dit is het begin van een langere reis waarbij de tweeling meerdere keren een thuis denkt te vinden maar telkens weer verder moet gaan. Vaak doordat ze met tegenslag te maken krijgen maar ook voor een groot deel vanwege een visioen dat Eridu heeft over het stichten van een nieuwe manier van leven.

Hun tocht om dit visioen tot stand te laten komen brengt ze op vele plekken en laat ze kennismaken met allerlei verschillende stammen en hun gebruiken. Als lezer maak je mee hoe verbaasd ze zijn over de grootte van de wereld en hoe ze rotsvast geloven in het visioen van Eridu. Het is mooi om te lezen hoe ze groeien door wat ze meemaken en zichzelf steeds weer verder ontwikkelen. Een nadeel hierbij is wel dat ze zo standvastig zijn dat ze bijna alles wat op hun pad komt aan ellende en tegenslagen daardoor op de koop toe nemen. Hierbij miste ik als lezer toch wel wat innerlijk conflict en het overwinnen van twijfels.
De beschrijvingen van hoe het leven in die tijd was, hoe de mensen dachten en hoe anders onze wereld eruit zag vond ik ontzettend mooi gedaan en erg boeiend om te lezen. Net als het verhaal dat verteld wordt over hoe een nieuwe manier van leven zich met vallen en opstaan ontwikkeld. En hoe de tweeling die ooit geminachte eenvoudige dorpsbewoners waren uiteindelijk leiders van een nieuwe stad en een nieuwe godsdienst worden.
De auteur weet haar versie van het verhaal van Inanna met overtuiging te brengen.

De band tussen de tweeling komt goed naar voren in het boek net als hun geloof dat ze één ziel delen en dus verbonden zijn. In de loop van het boek worden ze volwassen en stichten ze uiteindelijk samen een nieuwe stad en een nieuw geloof. Dit drijft ze deels uit elkaar, wat heel begrijpelijk is, net als het feit hoe beangstigend dit voor Inanna is omdat ze het voelt als een stuk van zichzelf kwijt raken. Wat ze doen, meemaken en allemaal bereiken wordt goed en beeldend neergezet. Toch leer je deze twee mensen niet zo goed kennen dat je als lezer helemaal met ze mee gaat leven. De karakters van Inanna en Eridu hadden voor mij nog wel wat dieper uitgewerkt mogen worden. Zoals de veranderingen bij Eridu in het tweede deel van het boek. Dit gaat vrij abrupt en wanneer hier dieper op ingegaan was zou dat veel toevoegen aan de persoonlijke verhalen.

Het verhaal leest prettig en is gemakkelijk te volgen. Hier en daar is het iets meer tell dan show en mist het daardoor iets aan levendigheid en de mogelijkheid om meegesleept te worden met de gebeurtenissen.
De mix van feiten en fictie levert een boeiend historisch op verhaal dat ik met plezier gelezen heb.

9789492883483

Titel :De eerste priesteres