Recensie: Griezel & Co 2: De Monsterfabriek – Gustaaf Glibber4 sterren, FantasyWereld, Recensie

9789463081191

Voor FantasyWereld las ik Griezel & Co 2: De Monsterfabriek

Schreiberg was ooit een armoedige stad, maar is door de goudmijn die Frederick van Grimwald en zijn monstervrienden ontdekt hebben nu zeer welvarend. In deze stad wonen, dankzij het bureau Griezel & Co, mensen en monsterlingen vreedzaam bij elkaar. Maar in de rest van de wereld hebben de monsterlingen de hulp van het bureau hard nodig. Sinds Frederick en zijn vrienden het bureau hebben opgericht, hebben ze geen dag stil gezeten en zijn ze overal in het land te hulp geschoten.

Frederick hoopt dan ook dat het nu wat rustiger wordt, zodat hij van het griezelcarnaval kan genieten dat in de stad gevierd wordt. Maar dat zit er niet in want opeens ontvangt het bureau berichten over monsterlingen die op de vlucht zijn geslagen voor een nog onbekende dreiging. Deze dreiging blijkt te komen van een geheimzinnige man die zich Dokter X noemt en het voorzien heeft op monsterlingen. Dokter X duikt op tijdens het griezelcarnaval en ontvoert een aantal vrienden van Frederick.

Dit is het begin van een nieuw avontuur dat niet alleen vele gevaren met zich meebrengt maar ook geheimen blootlegt die het leven van Frederick voor altijd zullen veranderen.

Herkenning
De monsterfabriek is het tweede deel van de serie Griezel & Co, maar is zo geschreven dat het ook los leesbaar is. Er wordt kort teruggeblikt op de gebeurtenissen in deel 1 die tot de oprichting van bureau Griezel & Co hebben geleid, waarna nieuwe avonturen zich aandienen. Maar hoewel je als lezer het verhaal dus prima kunt volgen wanneer je niet bekend bent met De Monsterkermis, mis je dan wel iets in de beleving van het boek. In het begin van het boek is het als lezer namelijk hartverwarmend om te lezen hoe goed het nu met Frederick en de monsterlingen gaat. Daarnaast is de herkenning van het aparte stadje en de nog veel vreemdere bewoners iets wat je direct het verhaal in trekt.

Frederick en het kasteel waarin hij woont zijn goed opgebouwd in het eerste boek, en aan het einde van dat deel zijn er een aantal kleurrijke personages voorgesteld die nu vertrouwd aanvoelen. En dat is minder vanzelfsprekend dan het klinkt, want de personages uit deze serie bestaan maar voor een klein deel uit mensen. Zo is de beste vriend van Frederick een stoere vampier met een klein hartje en behoren tot zijn vrienden onder andere ook een slijmmonster en een zombie.

In dit boek worden hun karakters verder uitgewerkt en zijn ze meer dan een stelletje gekke griezelige typetjes. Ieder heeft zijn/haar eigen karaktertrekjes en manier van doen, waardoor ze echt tot leven komen. Het is een hechte vriendengroep die elkaar regelmatig kunnen plagen of op elkaars zenuwen kunnen werken. En zoals het echte vrienden betaamt, kunnen ze daarna nog prima door één deur en staan ze altijd voor elkaar klaar. Hun gesprekken zijn levendig, soms een tikje maf, bevatten humor en zijn erg leuk om te lezen.

Totale chaos
Naast de herkenning en het verder uitbouwen van de karakters is er in dit deel plaats voor grote avonturen vol gevaar en spanning. Wanneer ze achter de Mysterieuze Dokter X aan gaan zijn er serieus spannende momenten in het boek die de lezer op het puntje van zijn stoel laat zitten. Dit wordt gecombineerd met doldwaze momenten die beslist hilarisch te noemen zijn. Het evenwicht tussen spanning/griezelen en ontspanning/humor is dan ook erg goed in het boek.

Zo nu en dan breekt er totale chaos uit in het boek en loopt alles door elkaar en gebeurt er veel tegelijkertijd. Dit vind ik nog net op het randje zitten van te veel onrust in het boek, maar de auteur komt er mee weg omdat het verhaal prima te volgen blijft en deze scenes veel humor hebben.

Voor emoties en gevoelens wordt in het boek op een subtiele manier ook plaats gemaakt. Het is ontroerend om te zien hoe blij Frederick is met zijn vrienden en hoe schuldig hij zich voelt wanneer er iets met hen gebeurt. Ook de onthullingen aan het einde van het boek die een grote impact hebben op het leven van Frederick worden mooi neergezet. Ook is er aandacht voor de monsterlingen die er griezelig uit zien maar dat beslist niet zijn. Toch zijn er buiten het stadje nog vele mensen die niet verder kijken dan het uiterlijk van de monsterlingen. En hoe ze dat raakt wordt kort maar krachtig aangestipt in het boek.

Conclusie
Dit boek is los leesbaar maar het leesplezier is intenser wanneer je het eerste deel gelezen hebt. Daarin zijn de achtergronden van Griezel & Co en de personages al goed neergezet. In dit deel worden de personages nog meer uitgediept zodat het weliswaar aparte karakters worden maar met een eigen identiteit en achtergrond. Het boek bevat volop avonturen en spanning maar ook humor en stukken over vriendschap. Zo nu en dan is er veel chaos in het boek en dreigt de verhaallijn iets weg te vallen, maar het verhaal blijft dan toch goed te volgen.

9789463081191

Titel :Griezel & Co 2: De Monsterfabriek
Auteur :Gustaaf Glibber