Recensie: Kinderen van de sekte – Mariette Lindstein3 sterren, Recensie

9789400508460

Kinderen van de sekte is het laatste deel in de thriller trilogie van Mariette Lindstein Alle personen en gebeurtenissen zijn fictief maar de gebeurtenissen zijn geïnspireerd op werkelijke gebeurtenissen uit de 25 jaar die Mariette Lindstein in een sekte doorbracht.

In dit afsluitende deel zijn er 15 jaar verstreken sinds Sofia voor de tweede keer uit de sekte Via Terra ontsnapt is. Sofia heeft nooit bekend gemaakt dat ze gevangen gehouden en verkracht is door de leider van de sekte Frans Oswald. Dit omdat Sofia en haar man Benjamin niet opgepakt wilden worden voor het laten afbranden van het landgoed van de sekte. Maar ook omdat zij het verleden achter zich willen laten en een nieuwe start wilden maken.
Dit is vrij goed gelukt. Sofia runt nu een opvangcentrum voor jonge mensen die willen loskomen van een sekte, en Frans Oswald heeft zich al die jaren niet meer in het openbaar laten zien. Sofia en Benjamin zijn gelukkig met hun 15 jarige dochter Julia. Het verleden legt weliswaar een schaduw over hun leven en met name het ouderschap maar daar weten ze zo goed en zo kwaad als het kan mee om te gaan.

Totdat een verwoestende storm de Zweedse westkust treft en grote schade aanricht waarbij ook het opvangcentrum van Sofia met de grond gelijk gemaakt wordt en Oswald uit de schaduw stapt. Hij is al die jaren op de achtergrond bezig geweest om zijn sekte groter en machtiger te maken en om zijn imago op te poetsen. En ondanks dat hij in de gevangenis heeft gezeten geloven vele mensen in hem en de charismatische sekteleider heeft veel volgers. En nu met de storm werpt hij zich op als redder in nood zowel met financiële hulp als in spirituele hulp. Zijn populariteit en aanzien is groter dan ooit.
Tot grote schrik van Sofia begint hij zich ook weer met haar leven te bemoeien. Op allerlei manieren zoekt hij contact met haar onder het mom van spijt betuigen van wat hij haar aangedaan heeft. Sofia wil uit zijn buurt blijven maar door een aantal omstandigheden heeft ze toch weer contact met Oswald. De belangrijkste reden is Julia die mogelijk de biologische dochter van Oswald kan zijn. Dit is het begin van een moeilijke tijd vol verwikkelingen, gevaren en confrontaties met het verleden voor Sofia.

Het verhaal wordt vanuit drie perspectieven verteld
Julia, een 15-jarige wervelwind met een onstuitbare energie, een eigengereid en krachtig karakter en iemand die je niet zomaar over het hoofd ziet. Ze is slim en gaat haar eigen gang en liegt zo nu en dan tegen haar ouders om van hun gezeur af te zijn. Julia houdt van leven in de brouwerij en vindt het leven in het dorp waar ze woont maar saai. Ze heeft een relatie met Matt die een aantal jaren ouder is ondanks dat haar ouders dat niet zien zitten.
Julia weet dat haar moeder in de sekte van Oswald gezeten heeft maar niet van de gruwelijke ontvoering en verkrachting van haar moeder en al helemaal niet dat Oswald haar vader kan zijn.
Julia vindt dan ook dat haar moeder veel te hard oordeelde over Oswald en ziet er geen kwaad in als hij contact met haar zoekt. Mariette Lindstein weet heel goed over te brengen hoe Julia aangetrokken wordt door Oswald en het een heerlijke onderbreking van haar saaie leven vind. Bovendien bruist ze van levenslust en zelfvertrouwen dus denkt ze de hele wereld aan te kunnen waardoor ze niet bang is om risico’s te nemen.
Julia is levensecht en overtuigend neergezet waardoor haar acties en reacties ook als ze achteraf niet zo slim zijn heel goed invoelbaar zijn.
Wat ook mooi verwerkt is is het feit dat Julia in vrijheid geboren maar door de trauma’s van haar ouders toch beïnvloed wordt door de sekte. Door het verleden van haar ouders krijgt Julia veel te verduren.

Sofie
In deze verhaallijn is er een vernieuwde kennismaking met Sofie en Benjamin en een aantal andere personages uit de eerste twee verhalen. Het kostte me moeite om goed in het verhaal te komen door de vele herhalingen en doordat er te weinig informatie gegeven werd over het verleden. Het voelde alsof er iets miste om het verhaal weer goed op te pakken. Ik had graag meer gelezen over hoe Sofie en Benjamin deze jaren verwerkt hadden en hoe ze om zijn gegaan met een kind dat van Oswald kon zijn. Ook wist Sofia me niet te overtuigen in de manier waarop ze met Oswald omging. Alleen haar zorgen om Julia en hoe ze er over tobt dat Oswald kwamen heel echt over.
Er gebeurt van alles en het is best heftig maar toch was de spanning wat mij betreft vaak ver te zoeken. Waarschijnlijk omdat het verhaal erg veel aan de eerste twee boeken deed denken. Maar ook omdat de opbouw wat rommelig is. Zo is bijvoorbeeld Simon in het begin van het boek al 5 jaar verdwenen en wanneer hij weer opduikt zorgt hij niet alleen voor grote onthullingen maar is zijn karakter ook veranderd.
Het was na twee boeken fijn om weer over Sofie te lezen maar ik miste spanning in het verhaal en had meer diepgang verwacht.

Thor
Hij is de tweelingbroer van Vic en de zoon van Oswald en Elvira. Hij schrijft in de ik-vorm zijn levensverhaal aan iemand. Wie dat is wordt in de loop van het boek duidelijk.
Hij schrijft steeds een stukje in het heden waarin hij het een en ander toelicht over wat hij vertelt. Daarna gaat hij terug naar het verleden en vertelt zo in de loop van het boek zijn levensverhaal van baby tot jong volwassenen in de sekte van Oswald.
Via deze verhalen lees je ook hoe het verder ging met zijn moeder Elvira, die zelf ook groot gebracht is in de sekte en daardoor totaal onder de invloed van Oswald staat. In de loop van het boek kom je steeds verder naar het heden toe en beginnen de verhalen van Thor en Sofia / Julia elkaar te kruisen. Hierbij weet je als lezer meer dan de personages in het boek en zie je een aantal slinkse plannen van Oswald. Dit is op een hele natuurlijke en geloofwaardige manier gedaan.
Naast de samenhang met de andere verhaallijnen is het een triest en indringend verhaal over het leven van kinderen in een sekte. Zeker wanneer je bedenkt dat het verhaal weliswaar fictie is maar wel gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen. Het gaat over kinderen die van jongs af aan gemanipuleerd, geïndoctrineerd worden onder erbarmelijke omstandigheden. Kinderarbeid, lijfstraffen en geestelijke mishandeling worden hierbij ingezet om de kinderen onder de duim te houden en te vormen naar de wil van de sekte.
Hoe Thor opgroeit en ondanks alle indoctrinatie toch een eigen mening weet te vormen is mooi en stap voor stap opgebouwd. Er zijn een aantal belangrijke en geloofwaardige gebeurtenissen waardoor het heel geloofwaardig is dat Thor aan de sekte en zijn vader gaat twijfelen. Hoe hij met deze twijfels omgaat en wat een moed en doorzettingsvermogen het hem kost om niet ten onder te gaan in de doctrines van de sekte is prachtig in beeld gebracht.

nr-2Mariette Lindstein (1958) groeide op in Halmstad, Zweden. Toen ze 19 jaar was raakte ze betrokken bij de Scientologybeweging. Ze klom op naar het hoofdkwartier in de Verenigde Staten, waar ze uiteindelijk 27 jaar bleef en op het hoogste niveau werkte, direct onder leider David Miscavige. In 2004 slaagde ze erin te ontsnappen.
Mariette woont tegenwoordig in Zweden met haar man Dan Koon, een eveneens voormalig Scientologylid en auteur. Toen ze geïnterviewd werd door Pulitzer Prize winnaar Lawrense Wrigh5 over haar tijd bij Scientology, ontstond het idee voor een thriller over een sekte deels gebaseerd op haar eigen ervaringen.
Inmiddels zijn alle drie de boeken uit Lindsteins trilogie enorme bestsellers in Zweden. De boeken verschijnen in 10 landen.
Naast schrijven geeft Mariette Lindstein ook lezingen en voorlichtingen over de gevaren van sektes.

Als je meer wil weten over de achtergronden van deze trilogie kun je het interview lezen dat ik met Mariette Lindstein had.