Recensie – Het mysterie van de drie kwarten – Sophie Hannah4 sterren, Recensie

9789044354881

Het Mysterie van de drie kwarten is het derde Poirot mysterie dat door Sophie Hannah geschreven. Ze weet hierbij de sfeer en uitstraling van de boeken van Agatha Christie te behouden en laat Poirot zien zoals fans hem kennen. Tegelijkertijd weet Sophie Hannah heel subtiel en passend haar eigen stempel op de verhalen te drukken.
Zo heeft ze een aantal elementen in haar verhalen die je als lezer gaat herkennen en die echt bij de nieuwe Poiroit serie horen zoals Pleasant’s Coffe House waar Poirot naar toe gaat omdat ze daar de beste koffie van Londen hebben. En de vrolijke slimme eigenaresse (Fee) van deze zaak met wie Poirot vriendschap sluit en hem maar wat te graag een handje helpt met het oplossen van mysteries. Net als rechercheur Edward Catchpool die bij Scotland Yard werkt en graag met Poirot samen werkt en de irritante trekjes van de geniale speurder maar op de koop toe neemt.

Een ware Poirot met een subtiele eigen stempel van Sophie Hanna met een plot dat een ode is aan het werk van Agatha Christie

Het verhaal wordt voor een groot deel door Catchpool vertelt. Hij vertelt het verhaal zoals hij het zelf meegemaakt heeft en aan de hand van wat anderen (met name Poirot) hem verteld hebben over situaties waar hij zelf niet bij geweest is. Zoals het begin van dit verhaal wanneer Poirot de toorn van vier totaal verschillende mensen over zich heen krijgt. Ieder van hen heeft een (vervalste) brief van Poirot gekregen waarin hij hen beschuldigd van moord op dezelfde man. Een man die volgens de officiële verslagen omgekomen is door een ongeluk.
Poirot is zeer van slag en gekwetst dat deze mensen de grote onkreukbare Poirot van zoiets kunnen verdenken. Tot hij besluit van het raadsel te genieten en het op te gaan lossen, want dit heeft een heleboel vragen bij hem opgeroepen waarop hij antwoord wil hebben. Zoals wie zijn deze mensen en waarom zijn ze beschuldigd? Is er een een moord gepleegd en zo ja door wie? En waarom is Poirot hier bij betrokken? Poirot roept de hulp in van Catchpool en samen gaan ze het mysterie van de drie kwarten onderzoeken. Een mysterie dat Poirot vernoemd naar een plak cake die Fee gebakken heeft en hoe vreemd dat ook mag klinken: in het boek is het absoluut logisch en zelfs de leidraad van het onderzoek.

Poirot gaat op onderzoek uit en maakt uitgebreid kennis met de 2 mannen en 2 vrouwen die een beschuldigende brief hebben ontvangen. Hun verleden en dat van de mensen om hen heen worden nauwgezet onder de loep gelegd en mogelijke motieven voor moord worden onderzocht. En dat terwijl het nog niet eens bewezen is dat er daadwerkelijk een moord gepleegd is. Het onderzoek roept dan ook boze reacties bij een aantal van de betrokken personen. Maar daar stoort Poirot zich niet aan wanneer hij de waarheid boven tafel wil halen. Met hulp van zijn geniale grijze cellen en van Catchpool (en wat slinkse plannetjes en veel geduld) verzameld Poirot een heleboel informatie. Allemaal kleine stukjes van een grote puzzel, maar het verband tussen deze stukjes is voor de lezer moeilijk te zien. Bovendien berust een deel van wat Poirot aan informatie heeft uit gegevens die hem verteld zijn en dan is het maar de vraag of dit wel de waarheid is.

Genoeg dus om ouderwets te puzzelen en mee te denken met het onderzoek van Poirot waarbij de speurder de lezers steeds een stapje voor blijft. Traditiegetrouw roept Poirot aan het einde iedereen bij elkaar op stap voor stap de waarheid te onthullen aan de aanwezigen en natuurlijk de lezer. Waarbij het plot en de opbouw ernaar toe een ode is aan het werk van Agatha Christie en zo uit 1 van de boeken van de Queen of Crime had kunnen komen.
Samen met een vlotte, amusante schrijfstijl met levendige conversaties is ook dit boek weer een aanrader.

9789044354881

Titel :Het mysterie van de drie kwarten