Recensie: Hendrick, de Hollandsche Indiaan4,5 sterren, Recensie

9789051166279

Hendrick, de Hollandsche indiaan, is een fascinerende en meeslepende mix van feiten en fictie. Zonder moeite neemt Bianca Mastenbroek de lezer mee naar 1659 waar in Amerika een oorlog dreigt tussen de Nederlandse pioniers en de oorspronkelijke bewoners.
Bianca Mastenbroek laat de sfeer, omgeving, bewoners en de haat / angst tussen de pioniers en de wilden op indringende wijze zien door de ogen van de 16 jarige Hendrick.

Wanneer Hendrick gevangen wordt genomen door de indianen lijken al zijn meningen over de brute meedogenloze barbaren te kloppen. Hij is er dan ook van overtuigd dat hij op pijnlijke wijze vermoord zal worden. Maar hij blijft leven en merkt dat er altijd meer kanten aan een verhaal zitten en wanneer hij openstaat voor het verhaal van de indianen brengt dat hem in een groot innerlijk conflict.
Hoe hij daar mee omgaat, en waar zijn levenspad hem uiteindelijk naar toe brengt is een verhaal vol menselijke emoties, spanning en zowel ontroerende als bikkelharde gebeurtenissen die zich afspelen tegen waargebeurde historische gebeurtenissen.

Achterin het boek staat aanvullende historische informatie over de setting van het verhaal, die zeker de moeite van het lezen waard is. Zeker wanneer je het boek gelezen hebt is het erg boeiend om er nog iets meer over te lezen. Het wordt hierbij al snel duidelijk dat er voor dit boek veel onderzoek is verricht en je als lezer dus echt een kijkje in het verleden neemt door het lezen van dit boek. Een soort van alternatief voor tijdreizen, waardoor wat mij betreft het boek nog indringender en boeiender wordt om te lezen.

Bianca Mastenbroek vertelt achterin het boek dat ze al van kind af aan gefascineerd is door indianen. Niet alleen over de spannende verhalen rond de indianen maar ook in de verschillende stammen en hun cultuur. Toen ze besloot een boek te gaan schrijven over indianen wilde ze dat het een spannend boek zou worden waarin hun cultuur een belangrijke rol zou spelen (Wat mij betreft is ze hier prima in geslaagd).
Al haar historische romans beschrijven een belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis en dat wilde ze voor dit boek ook. Al snel kwam ze uit bij de 17de eeuw in Nieuw – Nederland. Daar kwamen de Nederlandse pioniers in contact met de oorspronkelijke bewoners en daar viel veel over te schrijven. (Iets dat ik na het lezen van het boek absoluut kan beamen).
Terwijl Bianca Mastenbroek zich verdiepte in de geschiedenis van de Nederlandse kolonie in Amélie zocht ze naar dat ene verhaal waarover ze een boek zou willen schrijven. En toen kwam ze een klein zinnetje tegen in een Engels artikel over het lot van een gevangen genomen Nederlandse jongen tijdens de eerste Escopas oorlog: Hendrick Vosberg Pels. Meteen wist ze “Dit is mijn hoofdpersoon en mijn verhaal“.

Over Hendrick kon ze helaas niet zoveel informatie vinden en zijn persoonlijke verhaal heeft ze op prachtige wijze zelf ingevuld waarbij de historische feiten en de samenleving van die tijd gebaseerd zijn op veel onderzoek.
Het eindresultaat mag er wezen. De combinatie van spanning, het persoonlijke verhaal van Hendrick en een donker stuk uit de geschiedenis levert een intens en meeslepend verhaal op. Een verhaal waarin Hendrick overtuigend en levensecht naar voren komt waardoor je met hem mee kunt leven en zijn angsten en twijfels kunt begrijpen. En waarin je een onzekere, kwetsbare tiener uit ziet groeien tot een man. Een proces met mooie momenten maar vooral met veel strijd. Hij moet vechten tegen zijn vooroordelen en om zich waar te maken bij de indianenstam. Maar ook hij krijgt te maken met vooroordelen en haat. Nu is Hendrick de barbaar / vreemdeling en een aantal mensen in de stam zoudem hem het liefst op staande voet doden. Logisch want zij hebben veel te lijden onder het bewind van de blanken zoals Hendrick er ook een is.

Heel langzaam leert Hendrick over de cultuur en de gebruiken van de stam waar hij nu moet wonen. En nog langzamer begint hij daar respect voor te krijgen. Eerst schaamt hij zich daarvoor maar hij stelt zich steeds meer open. Ook hoort in de loop van de tijd vreselijke verhalen over de blanken waardoor hij heel hard na gaat denken en alles waarin hij geloofde op z’n kop komt te staan. De auteur maakt het hem niet gemakkelijk om hierover zijn eigen mening te vormen, want zowel bij de indianen en de pioniers ziet hij slechte en goede mensen.
Dat Hendrick in de oorlog die op uitbreken staat toch een duidelijk standpunt weet in te nemen is goed en overtuigend opgebouwd. Hij hoeft geen keuzes te maken die direct gaan over familieleden / vrienden en dat is een conflict dat ik eigenlijk wel had willen zien.

Hendrick (en de lezer) leert steeds meer over de indianen en hun cultuur, en hoe die dreigt ten onder te gaan aan jongeren die een ander pad kiezen of door de blanken aan de drank raken. Ook ziet en ervaart hij dat de pioniers koste wat het kost het rijke vruchtbare land van de indianen willen hebben.
Zelfs als je niets van deze periode in de geschiedenis zou weten dan zie en voel je door Hendrick dat een oorlog onontkoombaar is. Ook begrijp je dat de uiteindelijke vrede een nare bijsmaak heeft, met name voor de indianen.

Het is een mooi, heftig, spannend, ontroerend verhaal over een jongen die man wordt in omstandigheden die hij nooit had kunnen denken. En het laat een stuk geschiedenis is alle glorie en ellende sprankelend tot leven komen.

9789051166279

Titel :Hendrick, de Hollandsche indiaan
Auteur :Bianca Mastenbroek