Recensie: De plaag – David Walton4 sterren, Recensie

9789045216638

Bioloog Paul Johns bestudeert zwammen en schimmels in het Amazone gebied. Na een overval op de boot waarop hij reist raakt hij vermist. Als hij weer opduikt heeft hij een gat in zijn geheugen en een schimmelinfectie die hem bijna het leven kost. Zijn broer Neil is net begonnen bij de NSA. en houdt zich bezig met het kraken van codes. Hoewel ze totaal verschillende levens hebben kunnen ze het goed met elkaar vinden. Totdat Paul, nadat hij genezen is, begint te veranderen, hij lijkt steeds intelligenter te worden en ook zijn taalkennis, communicatievermogen en geheugen zijn verbeterd.
Het blijkt dat er vele mensen in het Amazonegebied ziek zijn geworden van de dezelfde schimmelinfectie die Paul had en bij hen allemaal zijn hun vaardigheden gigantisch vergroot. Paul is erg enthousiast over de bijwerkingen van de schimmelinfectie en ziet het als een volgende stap in de evolutie. Hij zet al zijn expertise als bioloog in om meer te weten te komen over de schimmel die dit veroorzaakt. Ook zoekt hij contact met andere mensen die door de infectie verandert / verbetert zijn. En die mensen lijken zich te verenigen in een organisatie met een duister gemeenschappelijk doel…

Neil maakt zich zorgen om zijn broer omdat hij. naast het verbeteren van de intelligentie van Paul. ook karakterveranderingen ziet die hem grote zorgen baren. Zeker wanneer Paul zowel in zijn werk als privé zijn ethische normen aan de kant lijkt te schuiven. Veel tijd om zich daar zorgen over te maken heeft Neil echter niet want op zijn werk lopen de spanningen wanneer de veiligheid van de wereld op het spel komt te staan. Maar dan ontstaat bij Neil het vermoeden dat de schimmelinfectie de oorzaak is van de problemen die de wereld bedreigen. En wanneer hij zijn broer daarmee confronteert komen ze lijnrecht tegen over elkaar te staan in een bittere en harde strijd. Is de schimmel inderdaad een zegen en de volgende stap in de evolutie zoals Paul denkt? Of heeft Neil gelijk en zal de schimmel tot de ondergang van de mensheid leiden?

De Plaag begint met een schuingedrukt stukje waarin iets verteld wordt over een organisme in de regenwouden die hun gastheren veranderen en waarvan de reikwijdte alsmaar groeit. Daarna is er de proloog waarin er een aanval is op de boot van Paul waardoor hij een tijdje door het regenwoud dwaalt en vreemde dingen mee maakt. Paul vergeet dat weer, maar voor de lezer is zo, in combinatie met de achterflap en het schuingedrukte stukje, de dreiging neergezet. Tegelijk is er zo een stevige fundering gelegd voor de opbouw van het boek.
De opbouw naar de spanning en conflicten die op de achterflap staan gaan langzaam en slecht met minuscule hints wordt er verwezen naar de grote impact die de schimmels uiteindelijk zullen hebben.

Er wordt veel tijd besteed aan het kennis maken de personages, het werk dat ze doen, hun familieleden en hun onderlinge relaties. Ook wordt de lezer uitgebreid geïnformeerd over schimmels en hun werking. Dit gebeurt op een natuurlijke manier en wordt goed geïntegreerd in het verhaal. Bovendien geeft het overtuigingskracht en diepgang aan de gebeurtenissen die zullen volgen. Maar het moet je als lezer wel interesseren om het te kunnen waarderen. Dit telt ook voor het werk van Neil als codekraker. Stap voor stap krijg je als lezer te zien hoe zijn briljante en snelle brein de meest onmogelijk lijkende codes weet op te lossen. Dit kost flink wat tijd maar wanneer je dit, net als ik, fascinerend vindt is het erg leuk om te lezen.
Ook is er in de start veel tijd en aandacht voor de zieke vader van Neil en Paul en de zorgen die dat geeft. Heel langzaam leer je zo als lezer Neil en Paul kennen en weet je wie ze zijn, hoe ze in elkaar zitten en wat hen drijft.

Dit wordt allemaal vertelt door Neil, die dit met verve en levendig neerzet zodat het een fijne leeservaring geeft. Vanaf het begin vond ik het leuk om over Neil te lezen, door zijn eigenwijze manier van denken, zijn briljante brein en onhandige acties wist hij me direct in te pakken. Ook de manier waarop hij met zijn vader omgaat en hoe hij in de loop van het boek verandert en groeit maken hem een geloofwaardig en sympathiek personage. Klein minpunt in het boek is dat Neil regelmatig voor zich zelf samenvat wat er allemaal in zijn leven gebeurt. Ik heb dat dan net gelezen en zit niet echt te wachten op deze herhaling.

In het verhaal vind je allerlei lijnen die door elkaar heen lopen en, hoewel alles uiteindelijk perfect samen komt (en leidt tot een zinderend einde), zijn de overgangen soms wat harkerig en abrupt. En is de balans tussen deze lijnen soms wat wankel zodat je als lezer niet meer goed kan aanvoelen waar nu de focus van het boek ligt.
Er gebeurt dan ook wel erg veel: een mooi familieverhaal / het werk van Neil bij de NSA waarbij codes breken en spionage in het begin een grote rol spelen en later het redden van de wereld / een schimmel met ongelofelijke krachten en vreemde ontwikkelingen / de ontwikkeling van een interessant en geniaal hoofdpersoon / politieke spelletjes en machtsstrijd in tijden van nood / wereldwijde chaos / ethische vraagstukken.

De eerste helft van het boek bouwt langzaam maar op interessante en prettig lezende wijze op naar een grote wending in het boek. Vanaf dat moment veranderd de sfeer in het boek en is er veel meer vaart, actie en spanning. Een van de gebeurtenissen zag ik van verre aankomen, maar gelukkig was de uitwerking erg mooi gedaan. Andere gebeurtenissen wisten me totaal te verassen. Nu blijken ook vele kleine zijpaden uit de eerste helft van het boek iets toe te voegen aan het verhaal.
Hier en daar zijn er in het laatste stuk van het boek wat uitweidingen die op het randje van geloofwaardigheid zitten maar die net kunnen door alles wat er verteld en opgebouwd is over de schimmels. Het einde is erg goed gedaan. Het is een afgerond verhaal maar er is ook nog het een en ander dat open ligt. Mocht de auteur een vervolg schrijven dan wil ik dit zeker lezen.

9789045216638

Titel :De plaag
Auteur :David Walton