9789492221483

Recensie: Niemand die me ziet – Simone Grimberg3 sterren, Recensie

Agente Inge de Wit houdt ervan om in haar eentje door het bos te crossen. Op één van haar tochten vind ze een bloot baby’tje in een bebloed dekentje. Om de baby te redden negeert ze de regels en brengt ze het meisje zelf naar het ziekenhuis. Daar moet ze later verantwoording afleggen aan de dienstdoende rechercheur Liesbeth Ligthart. Ondanks het eigengereide gedrag van Inge ziet Liesbeth in haar de mogelijkheden voor een goede rechercheur. Inge mag Liesbeth assisteren bij haar volgende zedenzaak: De verdwijning van Sophie Vrolijk.

Sophie is een meisje van 16 jaar uit een welgestelde familie. Ze volgt de Havo en is in hart en nieren een paardenmeisje. Er lijken op school en thuis geen problemen te zijn. Maar dan duikt er een naaktfoto op van Sophie in de telefoon van een pedofiel.
De ervaren Liesbeth en de jonge Inge gaan samen op onderzoek uit. De een volgt hierbij meer de feiten, de ander haar gevoel. Al snel ontdekken ze minder fraaie gebeurtenissen in het leven van Sophie en blijkt er een mogelijk verband te zijn met de vermissingen van andere jonge meisjes. Ze komen er achter dat Sophie is ingepalmd door een loverboy en doen er alles aan om haar te vinden en uit de handen van de loverboy te redden. Het is een zware gecompliceerde zaak waarbij Inge en Liesbeth de harde wereld in gaan van kinderhandel, loverboys en pedofilie. Tijdens het onderzoek vragen ze zich steeds bezorgd af of Sophie nog leeft, lopen ze tegen getuigen aan die duidelijk niet alles vertellen en zorgt het impulsieve karakter van Inge voor problemen. Dat er meer achter haar gedrag zit is iets wat de ervaren Liesbeth steeds meer gaat ontdekken.

Niemand die me ziet
Deze titel past perfect bij het verhaal en is voor de ik persoon die je in het eerste hoofdstuk leert kennen de harde trieste waarheid. Als lezer weet je niet wie het meisje is of waar ze is maar het is overduidelijk dat ze pijn heeft en in de problemen zit. Slechts de gedacht aan haar geliefde, en helaas overleden oma, houden haar op de been.
Naast het verhaal van Inge en Liesbeth, dat in de derde persoon verteld wordt, komen er zo nu en dan korte hoofdstukken waarin dit meisje vertelt. Hierdoor weet je als lezer soms net iets meer dan Inge en Liesbeth.
Zonder dat het meisje heel expliciet is weet ze op indringende wijze duidelijk te maken wat er met haar gebeurd is. Het is heftig wat er in dit verhaal gebeurd. Het is te triest voor woorden dat dit ook werkelijk voorkomt. (De auteur heeft zich bij het schrijven van het boek laten inspireren door waargebeurde gebeurtenissen)
Het maakt dan ook zeker een diepe indruk tijdens het lezen. Niet alleen wat er op het moment plaats vindt maar ook de periode die hieraan vooraf ging. Hoe dit meisje roept / vraagt om hulp maar niet gehoord wordt, genegeerd wordt en niet begrepen wordt. Wat haar in de armen van een loverboy drijft, die haar in eerste instantie liefde en aandacht geeft en dan isoleert van familie en vrienden. Een bekend verhaal, ook voor dit meisje. Ze kende deze verhalen en oordeelde hard over de meisjes die hier ingetrapt waren. Maar leert de les dat het iedereen die kwetsbaar is kan gebeuren. Dat is heel erg goed en invoelbaar neergezet, net als het gevoel dat dit meisje heeft dat “niemand haar ziet”.

Het onderzoek
Het onderzoek van Inge en Liesbeth wist minder te overtuigen. Niet vanwege de stappen die genomen werden. Die volgden logisch op elkaar en geven zicht op een degelijk onderzoek.
Er is gekozen voor een formule die meestal goed werkt. De jonge onervaren agent die samenwerkt met de doorgewinterde rechercheur. Hoewel niet heel origineel werkt het hier ook prima, het enthousiasme van Inge is verfrissend en de rustige aanpak van Liesbeth geeft vertrouwen. Toch gaat het irriteren omdat Inge wel heel eigengereid handelt en puur op haar gevoel af gaat. Telkens weer, al brengt ze hierbij haar carrière en de zaak in gevaar. Uiteindelijk komt er een uitleg, één die een mooie aanvulling op het verhaal had kunnen zijn. Maar helaas nu weinig toevoegt omdat het niet uitgewerkt wordt en buiten het verhaal om lijkt te gaan. Wat mij betreft had dit beter eerder in het verhaal naar voren kunnen komen waarbij je als lezer meegenomen wordt in de extra last die Inge op haar schouders heeft en haar daardoor beter begrijpt.
Zo zijn er nog wat kleine zaken die net de spanning breken en de overtuigingskracht verlagen. Verdachten die ondervraagd worden willen nog wel eens erg snel bekennen. Er wordt te veel gehuild / tranen in de ogen zodat het meer opvalt dan raakt. En het is heel moeilijk zicht te krijgen op het werk van Inge en Liesbeth. Er lijken geen andere zaken te zijn en ook de werkomgeving blijft wat vaag.
Aan het einde van het boek zijn er nog wat losse eindjes. Zo gaat het in het echte leven immers ook. Heel reëel, toch had ik graag nog een stukje er achteraan gehad.

9789492221483

Titel :Niemand die me ziet