Recensie: Klaverblad – Floris Kleijne4 sterren, Recensie

9789022591222

Vandaag verschijnt bij uitgeverij Boekerij de thriller Klaverblad van Floris Kleijne. De auteur liet zich voor Klaverblad inspireren door de Klimop-zaak, de grootste vastgoedfraudezaak in de Nederlandse geschiedenis.
Hij doet dit aan de hand van het persoonlijke verhaal van Zorah dat begint met een spannende en gruwelijke proloog wanneer Zorah vijf jaar oud is. Op die dag sloeg haar vader haar moeder dood met een bijl terwijl Zorah verstopt zat in dezelfde ruimte en alles hoorde wat er gebeurde.

Daarna springt het verhaal 25 jaar in de tijd vooruit en maak je als lezer kennis met de volwassen Zorah. Zij vertelt in de ik vorm haar verhaal en is in de start van het boek enthousiast en gespannen omdat ze op het punt staat om voor het bedrijf waarvoor ze werkt een miljoenendeal te sluiten. Iets wat een enorme boost aan haar carrière kan geven.
Net voordat de presentatie begint krijgt ze op haar telefoon een bericht binnen met een afbeelding van een bloederige bijl. Haar wereld staat als het ware even stil en in paniek vlucht ze weg. Vragen stormen begrijpelijkerwijze door haar hoofd, wie is de afzender? Waarom stuurt iemand haar dit bericht? Wie weet van haar verleden? Is het een dreigement?
Zorah besluit met een detectivebureau in zee te gaan en privédetective Roelant wordt naar haar toe gestuurd.
Al vanaf het begin is er aantrekkingskracht tussen Zorah en Roelant, maar er zijn ook twijfels of hij wel te vertrouwen is. Vanaf het moment dat Zorah en Roelant proberen te achterhalen hoe het zit met het enge bericht verandert hun leven zonder dat ze het zelf direct in de gaten hebben. Ze worden meegezogen in een serie van gebeurtenissen en onthullingen die hun wereld op z’n kop zetten en zelfs hun levens in gevaar brengen.

Naast Zorah die zelf haar verhaal verteld wordt het verhaal ook vanuit Roelant vertelt maar dan in de derde persoon. Dit werkt heel goed, het geeft wat extra spanning en omdat je hierdoor net iets meer weet dan de hoofdpersonen wordt de sfeer van het boek wat indringender.
De manier van vertellen van Zorah pakte me vanaf de start, haar compacte to the point wijze waarop ze gebeurtenissen neerzet past goed bij hoe ze overkomt. Ook met weinig woorden kan ze heel goed invoelbaar maken wat er allemaal door haar heen gaat en hoe hard de gebeurtenissen haar raken. Ze zet regelmatig schuin wat ze denkt maar niet zegt zodat je haar beter leert kennen en het verschil ziet van hoe ze overkomt en hoe ze zich werkelijk voelt. Een krachtig en sympathiek personage met een traumatisch verleden waarover je in de loop van het boek steeds iets meer te weten komt.

Aan de verhaallijn van Roelant moest ik even wennen, mede omdat je als lezer in de start midden in een gebeurtenis valt waarin Roelant zich bevindt. Het geeft wel gelijk aan dat hij beslist geen doetje is en dat hij verkeert in kringen die waarschijnlijk niet legaal zijn. Ook krijg je een kijkje in een tragedie in zijn privéleven. Helaas wordt dit weinig uitgewerkt en heeft het voornamelijk tot doel om te verklaren waarom hij dit schimmige werk doet en om hem later in het boek onder druk te kunnen zitten. Toch weet zijn verhaal op den duur te boeien, zeker wanneer hij keuzes moet maken en in zijn contact met Zorah.

Naast de lijnen van Zorah en Roelant zijn er korte intermezzo’s die je als lezer wat hints en extra informatie geven.

Er ontvouwt zich heel langzaam en secuur opgebouwd een geheim van jaren terug waarvoor de betrokken mensen heel ver gaan om te voorkomen dat dit openbaar gemaakt wordt. Stap voor stap volgen er vele gebeurtenissen die vaak niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar op het einde blijkt alles perfect in elkaar te passen.
Tijdens het lezen komt er van alles tegelijk op je af. Zo valt Zorah voor Roelant maar blijkt hij geheimen voor haar te hebben? En moet Roelant balanceren tussen zijn gevoelens voor Zorah en zijn loyaliteit voor zijn opdrachtgever. Ook zijn er mega grote problemen op het werk van Zorah en wanneer ze op zakenreis gaat om dit uit te zoeken, roept dit alleen maar meer vragen op en wordt ze bedreigt. Ondertussen probeert ze ook uit te zoeken hoe het zit met het bericht van de bijl en loopt ook hier tegen verbijsterende ontdekkingen op.

Steeds meer komt de vraag naar voren of het verleden van Zorah iets te maken heeft met de grote problemen op haar werk en de bedreigingen aan haar adres. Maar de verbanden lijken ver te zoeken. Tegelijkertijd staan de kranten vol met een aantal bizarre moorden op politici en lijkt ook hier een verband te bestaan met Zorah. Maar wat? En waarom?
Als lezer heb je geen idee maar ben je wel erg geïntrigeerd door wat er allemaal gebeurt, zeker wanneer er de eerste hints gegeven woorden, vage verbanden zichtbaar worden en onthullingen elkaar opvolgen. Maar ook dan weet je nog niet genoeg om te weten hoe het zit en hoe het af gaat lopen. Maar het is heel duidelijk dat er veel verborgen geheimen zijn, en dat er een beerput opengetrokken zal worden als deze geheimen bekend worden. Ook weet je nu als lezer dat er op hoog niveau druk wordt uitgeoefend om het onderzoek van Zorah te stoppen, ongeacht de kosten.

Het is spannend om te lezen en fascinerend hoe het onderzoek steeds breder wordt en steeds meer naar boven haalt. Als een sneeuwbal die al rollende alsmaar groter wordt en uiteindelijk sterk genoeg is om alles op zijn pad omver te gooien.
Dit in combinatie met het levensverhaal van Zorah en hoe zij moet dealen met haar verleden geeft een goede combinatie van spanning, nieuwsgierigheid en meeleven met Zorah.

Langzaam maar zeker wordt er naar een spannende ontknoping toegewerkt waarbij steeds meer losse eindjes bij elkaar gebracht worden. De afzender van het bericht is bekend, het waarom nog niet. Er is veel meer over het bedrijf van Zorah bekent, net als over de moorden en over de dood van de moeder van Zorah 25 jaar geleden. Maar er zijn nog genoeg vragen om geïnteresseerd door te lezen. Het is in ieder geval duidelijk dat het een veel gecompliceerder en diepgaander verhaal is dan je in de eerste hoofdstukken verwachtte. Het is jammer dat er bij het eind een scène bij zit die net iets te veel van het goede is en minder geloofwaardig is, want verder is het een sterk en goed uitgewerkt slot.

9789022591222

Titel :Klaverblad
Auteur :Floris Kleijne