Recensie: Historische verhalen – Verzamelbundel 4Recensie, 4 sterren

9789082642674

Bij uitgeverij Historische verhalen is de vierde verzamelbundel met Historische verhalen verschenen. Nieuwe verhalen in het bekende concept waarbij de vertellingen gebaseerd zijn op historische feiten, maar de auteurs er een persoonlijke twist aan geven. Ieder verhaal wordt afgesloten met een historische achtergrond, waarin de auteur vertelt welke elementen op feiten berusten en welke op fictie. Ook staan er verwijzingen waar je meer informatie over het onderwerp kunt vinden.

Het is een ijzersterk concept waar ik nog lang niet op uitgekeken ben, mede doordat de verhalen van een constant hoog niveau zijn. Natuurlijk sprak het ene verhaal me iets meer aan dan een ander, maar alle elf verhalen in de bundel zijn de moeite van het lezen waard. Net als de toelichtingen die na het verhaal komen. Meestal zijn die vlot geschreven en erg interessant om te lezen. Zo heb ik hier en daar mijn kennis uitgebreid, op andere momenten kennis gemaakt met nieuwe onderwerpen. En vaak was ik tijdens het lezen benieuwd naar waar de grens lag tussen feiten en fictie en begon ik geïnteresseerd de toelichting te lezen.

Dat de verhalen gebaseerd zijn op historische feiten geeft ze wat mij betreft iets extra’s mee. Zo duik je als lezer in de geschiedenis en kun je je gemakkelijk een beeld vormen van de droge historische feiten.
De verhalen spelen zich in allerlei tijdperken en landen af zoals het oude Alexandria, het Egypte van de farao’s, de Mongoolse steppe. Maar ook Nederland komt een aantal keren aan bod. Van verhalen die zich duizenden jaren voor Christus afspelen tot vrij recente geschiedenis.

Ook de hoofdpersonen zijn heel divers, een aantal keren wordt een verhaal in de ik vorm verteld. Soms zijn het bestaande historische mensen die de hoofdrol spelen, andere keren zijn het fictieve personen die geconfronteerd worden met gebeurtenissen uit het verleden.
Van een arme Egyptische arbeider aan de piramides, een rijk Nederlands meisje dat valt voor een ongepaste man, een keizerin, een visser, een Chinese slavin en meer. Verschillende mensen uit alle lagen van de bevolking, in totaal andere tijden en omstandigheden. Maar wat ze gemeen hebben is dat ze de geschiedenis tot leven wekken en de feiten uit de geschiedenisboeken invoelbaar maken. Dit zijn wat mij betreft ook verhalen die jongeren op scholen morgen lezen voor Nederland of geschiedenis. Het zijn prachtige uitgangspunten om meer te leren over de geschiedenis of voor boekbesprekingen.

Allerlei onderwerpen komen aan bod in de verhalen bundel zoals onder andere: De brand die de bibliotheek in Alexandria verwoestte / Nederlandse dorpen die onder water liggen / Het proces van Johan Olden Barneveld / een dilemma tijdens de oorlog / overpeinzingen tijdens een aanval van Zoeloes / Hoe de bekende obelisk in Parijs daar kwam en hoe ongelooflijk veel werk dat was / een verhaal dat zich afspeelt tijdens de eerste veroveringen van Djengis Khan / een verhaal gebaseerd op de vele joden die uit Köningsberg moesten vluchten.
Alle verhalen gebaseerd op historische feiten waarbij de auteurs hier ieder hun eigen invulling aan geven.

Mijn favoriete verhalen zijn (in willekeurige volgorde)
Boaz Boerenkool. Dit verhaal is overtuigend, lief, mooi en verdrietig tegelijk. De auteur heeft de personages en de setting verzonnen maar tegen echte historische feiten geplaatst. Het heeft de sfeer van een het bekende Christmas Carrol verhaal.
De auteur omschrijft het als: een historisch verhaal in de jas van een modern sprookje

Een vuurrode nacht en het vervolg hierop Een hart vol haat
Het onderwerp vindt ik ontzettend interessant, namelijk de imposante bibliotheek van Alexandria die helaas in vlammen opgegaan is. Maar het zijn ook mooie persoonlijke verhalen die vlot lezen en je aandacht zonder moeite vasthouden. Het is knap hoe in deze korte verhalen diverse onderwerpen uitgelicht worden.

Muze
Een verhaal over Rose die weet te ontsnappen aan het hakblok tijdens de Franse revolutie. En over de jaren die daarna volgen. Het vertelt haar persoonlijke verhaal en schets een goed beeld van Parijs en de stemming onder de mensen in die tijd. Op het einde was er nog iets wat ik niet aan had zien komen waardoor de toelichting extra de moeite werd om te lezen.

De auteurs in de bundel
Sandrine van der Velde
Paul Christiaan Smis