Recensie: Mijn naam is Jess Cooper en ik leef nog – Kate Alice MarshallRecensie

9789045216959

Mijn naam is Jess Cooper en ik leef nog is het Young Adult debuut van Kate Alice Marshall. Het boek gaat ook een filmversie krijgen, iets wat ik me heel goed voor kan stellen want het boek heeft alles in zich een meeslepende film neer te gaan zetten. De filmrechten zijn gekocht aan Universal en Ben Affleck produceert de film en speelt erin mee.

Het verhaal wordt verteld door de zestienjarige Jess Cooper die in de start van het boek niet verwacht dat ze nog lang zal leven. Ze is alleen in de wildernis met alleen de hond van haar vader als gezelschap. Jess heeft weinig te eten, heeft pijn en kou en is ver van de bewoonde wereld. Bovendien is er niemand die haar zal komen zoeken. Ze is niet van plan om op te geven maar voor het geval dat ze hier dood zal gaan schrijft ze haar verhaal op in een notitieboekje. In de hoop dat het ooit gevonden zal worden en er in ieder geval iemand is die weet wat er met haar gebeurd is.
Een pakkende en intrigerende start die je direct nieuwsgierig maakt naar wat er gebeurd is en naar hoe dit af zal lopen.

Jess geeft aan dat er wat haar betreft twee beginpunten zijn in het verhaal, één op een landingsbaan in Alaska en één aan de oever van een meer. Ze gaat beide versies vertellen en splitst het op in vóór en nádat haar vader werd vermoord.
In het boek wisselt ze tussen voor en na maar laat de verhalen ook mooi in elkaar overlopen door terug blikken en overpeinzingen in het heden.

Vóór
Hierin vertelt ze over het ongeluk waarbij haar moeder omkwam en zij zwaar gewond raakte. Door het ongeluk heeft ze niet alleen vele littekens maar ook een been dat niet goed meer functioneerde en waar ze nog veel pijn aan heeft. Tegen haar zin in moet ze bij haar vader gaan wonen, een man die ze in haar leven zelden gezien heeft. Hij woont in een afgelegen hut in Canada en wil niets met de buitenwereld te maken hebben.
Jess is boos en verdrietig en sluit zich af voor haar vader. Ze is niet van plan hem zomaar te vergeven dat hij haar in de steek gelaten heeft. Onwillig volgt ze zijn lessen over overleven in de natuur. Ze worstelt met haar gevoelens van boosheid en genegenheid ten opzichte van haar vader. Dit wordt mooi verteld en in het na verhaal voel je haar spijt dat ze niet meer opgelet heeft en de kans niet gegrepen heeft om haar vader te leren kennen.
In het boek wordt een geloofwaardige reden gegeven waarom ze probeert er iets van te maken en waarom haar vader wil dat ze hier in de wildernis komt wonen. Haar vader komt niet zo goed uit de verf maar genoeg om aan te voelen wat voor soort man hij is en hoe Jess daar op reageert.

De reden waarom haar vader per se in de wildernis wil blijven met Jess blijkt erg belangrijk voor het verhaal en wordt beetje bij beetje verteld. De dood van haar vader is het einde van het vóór verhaal

Dit is nadat het verleden van haar vader hem achterhaald heeft en tot zijn dood heeft geleid. Jess is alleen en gaat in haar boekje schrijven als ze beseft dat ze het waarschijnlijk niet overleeft.
Dit is een fascinerend en spannend en reëel overlevingsverhaal waarbij Jess zelf moet jagen, een onderkomen moet bouwen en moet zorgen dat ze warm en gezond blijft. Dit leest beslist niet als een avonturenverhaal maar als een hard en grimmig gevecht om in leven te blijven. Door haar band met de hond en de terugblikken naar het verleden wordt de sfeer niet alleen maar verontrustend en dreigend. Ze is geen superheld uit een film maar een slimme en vastberaden jonge vrouw die iedere dag opnieuw de uitdagingen die ze ontmoet te lijf gaat.

Jess is een doorzetter en vastberaden om te overleven en ze weet hierbij bewondering en sympathie op te roepen. Zeker ook omdat ze ook haar zwakke momenten en twijfels en angsten deelt met de lezer. Het is aangrijpend om te lezen hoe ze probeert niet in paniek te raken en rustig wil nadenken over wat ze moet doen. Net als haar spijt dat ze de korte tijd met haar vader verspilt heeft met boos zijn op hem.

Meeslepend, spannend en reëel verhaal over de drang om te overleven

Uiteindelijk hoor je als lezer wat er precies gebeurd is en heeft Jess haar verhaal opgeschreven. Daarna is er geen voor en na meer maar alleen het heden en de lange tijd die Jess alleen (nog) weet te overleven. Het verleden van haar vader begint nu ook een steeds belangrijkere rol te spelen zeker waneer Jess begint te vermoeden dat de moordenaars van haar vader misschien terug zullen komen. Je ziet in het boek Jess heel langzaam veranderen zowel fysiek als geestelijk. Haar ideeën over wat waardevol en wat belangrijk is verschuiven drastisch en haar kijk op de wereld word harder. Zelf de dood begint te lonken in plaats van angst op te roepen.
En dan is er op zeer overtuigende en geloofwaardige wijze een wending in het verhaal dat een sprankje hoop op overleven geeft. Maar dat anderzijds een gevaarlijk plan bij Jess laat ontstaan. Een plan dat je als lezer volledig begrijpt maar je ook laat vrezen dat Jess hierdoor een stap te ver zal gaan en een deel van haar menselijkheid zal doen verliezen.

Het einde laat je als lezer op het puntje van je stoel ziekten vanwege het meeleven met Jess, de spanning en de nieuwsgierigheid van wat er komen gaat. Het slot heeft vaart, is heftig en zowel mooi als verdrietig en is heel goed afgewerkt.

9789045216959

Titel :Mijn naam is Jess Cooper en ik leef nog
Auteur :Kate Alice Marshall