Recensie: Gouden kooi – Camilla Läckberg3 sterren, Recensie

9789044354423

Faye heeft ooit alles voor haar man Jack opzij gezet zodat hij zijn bedrijf op kon zetten. Het bedrijf werd een succes zodat zij nu in rijkdom leeft. Voor de buitenwereld lijkt het alsof ze een ideaal leven leidt met een liefhebbende man, een schat van een dochter en een luxeappartement in de meest chique wijk van Stockholm. Het leven van Faye draait volledig om het zorgen voor haar man en dochter. Ze heeft alles maar leeft in een gouden kooi.

Maar dan wordt Faye op een harde en botte manier verlaten door Jack. Die haar tot overmaat van ramp weigert om iets van alimentatie te betalen. In haar naïviteit heeft ze ooit ongunstige huwelijkse voorwaarden getekend in de absolute overtuiging dat zij en Jack voor altijd bij elkaar zouden blijven. Haar wereld stort totaal in want zonder Jack weet ze niet meer wie ze is. Voor hem heeft ze immers haar studie en haar ambitie om iets te bereiken opzij gezet. Dus als ze niet de vrouw van Jack is dan is ze niets.

Toch vindt Faye de kracht om zich te herinneren wie ze ooit was, een sterke en intelligente vrouw die niet met zich laat sollen. En ze besluit dat ze wraak zal nemen op Jack en hem zal laten lijden. Hierdoor komen gevoelens van haat en woede die ze jarenlang weggestopt weer boven, net als de herinneringen aan traumatische gebeurtenissen in het verleden van Faye. De duistere kant van Faye is weer boven gekomen en dat betekent niet veel goeds voor Jack.

Na de succesvolle serie met Patrik Hedström en Erica Falck in de hoofdrollen (die ik met veel plezier gelezen heb) komt Camilla Läckberg nu met haar nieuwe hoofdpersonage Faye. Gouden kooi is het eerste deel van een tweeluik psychologische thrillers. Hierbij hoef je als lezer niet bang te zijn voor een open einde met cliffhangers want Gouden kooi heeft een goed afgewerkt einde. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het volgende deel zal gaan brengen.
Er is geen verband met haar vorige boeken behalve dat Faye oorspronkelijk net als Patrik en Erica uit Fjallbacka komt.

Gouden kooi bestaat uit drie delen waarbij aan het begin van ieder deel een schuingedrukt stukje staat waarin de aandacht van de lezer op scherp wordt gezet. Pas heel laat in het boek krijg je als lezer het hele verhaal achter deze nieuwsgierig makende fragmenten te lezen.
Het verhaal wordt in twee verschillende lijnen verteld.

In het heden wordt in de derde persoon over Faye geschreven en maak je kennis met de 32 jarige Faye die nog steeds veel van haar man houdt maar merkt dat hij zijn belangstelling voor haar verliest. Ook zie je hoe ze opgaat in een wereld van “Desperate housewives“ waar ze diep in haar hart op neerkijkt. Deze introductie van Faye duurt erg lang en weet niet echt de aandacht vast te houden. Pas als Faye met haar wraakplannen begint komt ze wat meer tot leven maar ze blijft wat vlak en weet als personage weinig emotie of gevoel op te roepen. Behalve in haar relatie met haar beste vriendin. Daar spatten hun gesprekken van de pagina en hun vriendschap voelt warm en oprecht aan. Dit gedeelte en het speciale verhaal hieromheen vond ik het mooiste en meest pakkende deel van het boek.
Als lezer volg je de goed opgezette en uitgewerkte plannen van Faye en krijg je steeds meer informatie over het verleden van Faye zodat je haar beter begrijpt. De manier waarop ze haar wraak stap voor stap verder brengt zit goed in elkaar. Maar de psychologische onderbouwing mist iets waardoor het niet helemaal weet te overtuigen. Als lezer kon ik begrijpen dat Faye woedend was en haar verleden met zich meedroeg maar het werd niet voelbaar en meeslepend.

De andere lijn speelt zich af in het verleden en wordt door Faye in de ik-vorm verteld. Hier lees je hoe ze haar geboortedorp verliet en een nieuwe versie van zichzelf creëert. Het is al snel duidelijk dat er vreselijke gebeurtenissen in haar verleden zijn die ze wil vergeten maar niet wat dit was. Nu leer je een andere Faye kennen en op den duur kom je wat van haar geheimen te weten. De achtergronden van haar huwelijk en haar vriendschap met haar vriendin komen hier goed naar voren en geven zo verdieping op het verhaal in het verleden.

Het verhaal ontwikkeld zich (te) rustig en kabbelt voort zonder dat het echt meesleept of heel spannend is. Het is aangenaam om te lezen en door de twee tijdlijnen wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Maar de vlotte krachtige schrijfstijl uit haar eerder boeken waren slecht bij vlagen in dit boek te zien.

Camilla Läckberg is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs met wereldwijd meer dan 23 miljoen verkochte boeken. Haar Fjällbacka – serie, met Patrick Hedström en Erica Falck heeft een groot en internationaal lezerspubliek.
Inmiddels zijn veel van haar boeken verfilmd, waaronder de serie Fjällbacka Murders.

9789044354423

Titel :De gouden kooi