Recensie: De Krakenvorst 2 – Johan Klein Haneveld4,5 sterren, Recensie

9789078437420

De Wurg en de Tariërs hebben de handen in een geslagen om na Keruga ook de rest van de wereld te veroveren. Samen vormen ze een veroveringsleger dat bijna onoverwinnelijk is. De enige kans op een overwinning is aanwezig wanneer het oude volk, de Hirita, de kans krijgt om de bevolking te helpen. Maar door de invasie zijn de mensen van Kartaalmon gekant tegen alle andere volken, ook tegen het enige volk dat de strijd kan beslissen. Desondanks verzamelen de Hirita zich in de hoop dat het oude en het jonge volk samen de strijd tegen de veroveraars aan zullen gaan.
Frelik is hersteld van zijn verwondingen en schaamt zich diep dat hij gevlucht was voor de soldaten van de Krakenvorst. Hij wil terugkeren naar zijn geboorteplaats om te proberen Miran te bevrijden van de Krakenvorst.

Alecia wordt wakker in een verborgen grot en beseft dat er geen Keruga meer is en de vlam van de almachtige is gedoofd. Ze twijfelt zelfs of het visioen dat ze had wel echt was. Maar dan beseft ze de ware boodschap van het visioen. En dat is het begin van een gevaarlijke zoektocht naar de persoon uit haar visioen. Door haar zoektocht en visioen wordt ze betrokken bij de strijd tegen de Wurg en de Tariërs.
Tarik heeft eindelijk geaccepteerd dat hij nooit koning zal worden maar is vastbesloten om boven zichzelf uit te groeien en de wereld te helpen. Er blijkt een taak / bestemming voor hem te liggen maar hij aarzelt om die te accepteren.
Tarik, Alecia en Frelik worstellen ieder met hun verleden en hun persoonlijke demonen maar alle drie zijn van belang in de allesbeslissende eindstrijd. Zullen zij de kracht vinden om voor zich zelf en anderen het juiste pad te vinden dat naar de overwinning kan leiden?

In het eerste deel zijn zowel de hoofdpersonages als de wereld al goed opgebouwd en dat geeft in dit boek diepte en extra overtuigingskracht aan wat er gebeurd. Er zijn vele achtergronden die in het eerste deel aangestipt zijn, of naar verwezen worden die nu verder uitgewerkt worden. Zo vallen uiteindelijk allerlei puzzelstukjes perfect op hun plek en blijken onverwachte onthullingen en gebeurtenissen prima te verklaren.
Ook de persoonlijke ontwikkelingen van Tarik, Alecia en Frelik zetten zich in dit deel voort en maken dat het interessante en vooral overtuigende personen zijn. Hun interacties met hun vrienden (en met elkaar) zijn dynamisch en hebben een levendige en oprechte toon. Ook hierdoor komen ze gelaagd en menselijk over.

Hun persoonlijke verhalen zijn heel kunstig verweven met de strijd tegen de vijand. Ook heeft de auteur goed gedoseerd informatie over de geschiedenis van deze wereld, en een aantal belangrijke personages gegeven. Informatie die in de loop van het verhaal van groot belang blijkt te zijn en een aantal belangrijke gebeurtenissen geloofwaardigheid geeft.
De lijn van Frelik vond ik in het eerste deel van het boek niet heel boeiend en ik vroeg me regelmatig af hoe dit van belang kon zijn voor het verhaal. Uiteindelijk hangt het perfect samen met de grote lijn van het verhaal en komen er in deze lijn een aantal onthullingen en onverwachte gebeurtenissen.
Alecia en Tarik zijn ieder op zoek naar hun bestemming en naar waar ze in geloven. De auteur heeft dit in kleine subtiele stappen opgebouwd en het niet beschreven maar meer laten voelen tussen de regels door. Door hun twijfels, fouten angsten in combinatie met eigenschappen als vriendelijkheid, loyaliteit en humor zijn het fijne personages om over te lezen.

Kartaalmon begint met een samenvatting van het eerste deel en heeft verder in het boek geen terugblikken of herhalingen. Wat mij betreft een erg fijne manier om eventueel weggezakte informatie op te halen.
Het eerste deel van het boek is hier en daar een tikje traag, maar immer onderhoudend. Het tweede deel heeft een geheel andere dynamiek. Hier barst de eindstrijd om de wereld heftig los en dan blijkt dat alles tot nu toe naar dit punt toegewerkt heeft. De geschiedenis van de wereld, de verhoudingen tussen de diverse volken, de bepalende vriendschappen, onderlinge vetes, het belang van het geloof, keuzes die gemaakt zijn. Dit is allemaal met elkaar verweven en leidt naar het punt in het boek waarop het lot van de wereld beslist wordt.

Het einde heeft vaart, spanning, heftige emoties, en een groots en verbeten gevecht met een hoge inzet. Vele lijnen komen hierin samen en komen tot een afgerond en reëel einde.

9789078437420

Titel :Kartaalmon – De Krakenvorst boek 2