Recensie: De secretaress – Renee Knight3,5 sterren, Recensie

9789026329531

Vandaag verschijnt bij uitgeverij Ambo Anthos de thriller De secretaresse van Renee Knight. De hoofdrol in het boek is weggelegd voor Christine Butcher, die zich van onervaren uitzendkracht heeft opgewerkt tot privé secretaresse. Al achttien jaar zet zij zich met hart en ziel in voor haar baas, de succesvolle zakenvrouw Mina Appleton.
Christine is efficiënt, gedreven en is zowel in het werk als privé de steun en toeverlaat van Mina. Zeker omdat Christine uiterst discreet en loyaal is ten opzichte van haar baas. Ze is er van overtuigd dat Mina hetzelfde tegenover haar staat en vertrouwt Mina blindelings. Dit is een fout die haar duur komt te staan en haar gebroken lijkt achter te laten. Maar schijn bedriegt want de altijd zo vriendelijke en gedienstige Christine ontdekt een andere kant van zichzelf: Ze wil wraak.

De secretaresse is geschreven in de ik vorm. Christine Butcher vertelt haar verhaal aan de lezer. In het begin van het boek lees je dat ze zich teruggetrokken heeft omdat ze ingestort is vanwege gebeurtenissen die uitgebreid in de krant hebben gestaan. Wat er voorgevallen is vertelt ze niet maar het is duidelijk dat de impact op haar erg groot is.
Aan de hand van een knipselplakboek dat ze aan het maken is haalt ze herinneringen op over de jaren die ze voor Mina gewerkt heeft. Ze begint bij het sollicitatie gesprek waarbij ze diep onder de indruk is van Mina en haar warm en innemend vindt. Door haar commentaren en verhalen in het heden weet je als lezer dat dit verre van waar is en Mina een harde meedogenloze zakenvrouw is. Daardoor kijk je met andere ogen naar wat Christine over het verleden vertelt en herken je de valkuilen die ze zelf niet zag. Het is door de manier waarop Christine alles beschrijft heel geloofwaardig dat zij de ware aard van haar baas niet zag.
In de loop van het boek gaat ze heen en weer van het heden en verleden en krijg je 18 jaar van het leven van Christine als secretaresse te lezen.

Hierin zie je hoe ze uitgroeit tot een professionele, gewaardeerde en uiterst bekwame werknemer die altijd klaar staat voor haar baas. Zo zeer zelfs dat de relatie met haar man en dochter zwaar onder druk komen te staan. Mede door toedoen van Mina die haar op geraffineerde wijze onder druk zet om altijd voor haar klaar te staan. Met spijt kijkt Christine terug op de minder fraaie acties die ze heeft ondernomen om haar baas ter wille te zijn. En op alle signalen die ze gemist heeft die haar hadden kunnen vertellen dat er iets niet klopte. Dit doet ze met zinnen als “Als ik toen had geweten…..”.
Ze laat uitgebreid het leven van het werken als een privé secretaresse van de topvrouw van een miljoenenbedrijf zien en hoe veel dit van haar vergt. Zowel Christine als Mina worden goed uitgewerkt net als de ingewikkelde band die ze samen hebben. Hierbij worden er al steeds kleine details en gebeurtenissen verwerkt in het verhaal die later van groot belang blijken te zijn.

In het heden zie je hoe Christine worstelt met wat er gebeurd is en moeite heeft om zichzelf weer terug te vinden. Als lezer was ik ontzettend benieuwd wat er gebeurd was en waarom en hoe ze wraak wilde nemen. En dat duurde helaas veel te lang. Pas ver in het boek komen de eerste aanwijzingen en nog veel later vinden de gebeurtenissen plaats waardoor Christine in gestort is. Er is goed en vakkundig naar toe gewerkt maar het neemt het grootste deel van het boek in beslag waardoor je als lezer wel nieuwsgierig bent maar bijna geen spanning voelt. Nu is dat iets wat ik onontbeerlijk vind bij een thriller dus dat is wel een minpunt van dit boek.
Vanaf het moment dat Christine in de problemen komt, later instort en wraak wil, is die spanning er wel. Het laatste (veel te korte stuk) waarin ze tot actie overgaat is ontzettend goed gedaan. Het leest meeslepend en als lezer heb je geen flauw idee hoe de nieuwe gebeurtenissen af gaan lopen. Het slot is verrassend en erg passend.

Renee Knight werkte als regisseur en scenarioschrijver voor de BBC en schreef daarnaast scenario’s voor o.a. Chantal Four totdat ze zich toelegde op het schrijven. In 2013 rondde ze de Faber Writing Academy af, die eerder auteurs als SJ Watson voortbracht. Haar debuut Disclaimer werd een Sunday Times Bestseller #1.

9789026329531

Titel :De secretaresse
Auteur :Renee Knight