Recensie: Dit leven is van jou -Tatiana de Rosnay4 sterren, Recensie

9789026356032

Tatiana De Rosnay heeft vele mooie boeken geschreven waarvan het indrukwekkende Haar naam was Sarah de bekendste is. In juni dit jaar verscheen er bij Uitgeverij Ambo Athos een nieuw boek van deze auteur. Hoewel nieuw boek misschien niet helemaal de juiste omschrijving omdat Tatiana De Rosnay het verhaal van Dit leven is van jou zes en twintig jaar geleden al schreef.

Toen de auteur in 2019 na een verhuizing oude dozen aan het uitzoeken was stuitte ze op een doos waarop stond NA MIJN DOOD NIET PUBLICEREN. In de doos zat een allegaartje aan notitieboekjes, schriften en dergelijke met alles wat ze vanaf haar achtste had geschreven en nooit gepubliceerd was. Hierbij bevond zich ook een roman die ze totaal vergeten was. Zowel Tatiana De Rosnay als de uitgever aan wie ze het boek liet lezen waren van mening dat dit boek absoluut de moeite was om uitgegeven te worden.

Het verhaal speelt zich af in Het Parijs van 1990, maar de manier van vertellen beschrijven is tijdloos en zou zich overal en in iedere tijd kunnen afspelen. Uiteraard met de technische ontwikkelingen en culturele achtergrond die bij die tijd en plaats past.
Dit leven is van jou gaat over een bijzondere en zeer hechte vriendschap tussen twee totaal verschillende mensen. Ze zijn totaal anders in achtergrond, leeftijd, leefomstandigheden en alles waarin je verder maar kunt verschillen. Het is dan ook een zeer onwaarschijnlijke vriendschap, waarin je in de loop van het boek oprecht in gaat geloven en je je hart weet te raken. Het duurt alleen te lang voordat je in het verhaal getrokken wordt en de personages echt voor je gaan leven. Dat is echt wel een minpuntje van het boek, maar de rest van het boek compenseert dat ruimschoots.

Martin Dunjeu is een achttien jarige introverte jongeman die met zijn vader in een gegoede buurt in Parijs woont. Zijn moeder is overleden toen hij heel jong was en dat gemis beïnvloed nog steeds zijn leven. Haar overlijden en de impact die dat op hem en zijn vader heeft gehad loopt als een rode draad door het verhaal. Net als de moeizame relatie met zijn vader, het boek waar hij in het geheim aan schrijft en het vinden van zijn eigen pad.
Dit is allemaal perfect verweven met het verhaal van zijn ontmoeting met de dakloze Célestine en alles wat daar uit voortkomt.

Het duurt lang voordat je als lezer een beeld krijgt van wat er nu in Martin omgaat en wat hem drijft. Mede door de mooie maar vaak uitgebreide omschrijvingen van Parijs en de omgeving waarin hij en Célestine wonen. Maar ook doordat er in het eerste gedeelte meer over dan vanuit Martin wordt geschreven en doordat de informatie die hem meer diepgang geven in een laag tempo gegeven worden. Die te lange voorbereiding maakt echter wel dat wanneer je als lezer merkt dat je het verhaal in getrokken bent, het boek steeds intenser, ontroerender en indrukwekkender wordt. Waarbij je tegen het einde van het boek niet meer kunt stoppen met lezen.

Célestine is een dakloze vrouw van onbestemde leeftijd die in een portiek vlak bij het huis van Martin haar toevlucht heeft genomen. Ze is zwaar verwaarloosd, stikt en is grofgebekt. Doordat Martin zelf een schrijver in de dop is is het heel geloofwaardig dat hij geïntrigeerd raakt door het boekje waarin Célestine vaak schrijft.
Hij zoekt aarzelend contact waarop fel en negatief gereageerd wordt. Toch komt hij terug en in overtuigende stappen vormen deze twee mensen een onbreekbare band die het leven van beide op allerlei manieren veranderd.

Ook de achtergrond van Célestine wordt langzaam opgebouwd, maar hier is dat geen probleem omdat het mysterieuze goed bij haar rol in het verhaal past. Haar persoonlijke verhaal krijgt Martin en ook de lezer beetje bij beetje te horen. Net als de verhalen van Célestine en andere dakloze mensen waarin je hoort hoe zwaar het is om op straat te leven. De dakloze mensen worden met respect en meedogen beschreven. Dat is ook hoe Martin ze tegemoet treedt en mede waarom hij het hart van Célestine weet te veroveren. De band die ze ontwikkelen is warm, oprecht en laat beide in hun waarde

Martin / Célestine
De vriendschap tussen hen zet veel in gang in het leven van Martin, langzaam en met veel vallen en opstaat verwerkt hij zijn verleden en vind hij een toekomst waarin hij gelooft. Helaas blijkt het dat Célestine te lang op staat geleefd heeft en ze belandt doodziek in het ziekenhuis. Hier blijkt hoe sterk de band tussen hen geworden is en als lezer kun je daar volledig in mee gaan.
Hier neemt het verhaal een wending die in de loop van het boek al goed voorbereid was, Martin slaat zijn vleugels uit en neemt een aantal drastische beslissingen nadat hij van Celestine een heel bijzonder geschenk heeft gekregen. Wat dat is en wat er daarna gebeurt zou een ontzettende spoiler zijn, wel kan ik zeggen dat het hartverwarmend, mooi en ontroerend is.

9789026356032

Titel :Dit leven is van jou
Auteur :Tatiana de Rosnay