Recensie: Droomuitzicht – Sarah Morgenthaler3,5 sterren, Recensie

9789400513211

Droomuitzicht van Sarah Morgenthaler is het derde deel van de feelgood serie die zich afspeelt in een klein stadje, Moose Springs, in Alaska. Het is een idyllisch stadje met een aantal zeer opmerkelijke bewoners. In de eerste twee delen van de serie kon je als lezer kennis maken met de bewoners en hun afkeer voor de toeristen die hun stadje steeds meer beginnen te vinden. Het is leuk om deze omgeving en de personages terug te zien in dit derde deel, maar het is geen probleem wanneer je met dit boek start. Het is zo geschreven dat het prima los leesbaar is, zonder dat er teveel herhaald wordt.

In Droomuitzicht wordt een nieuwe personage geïntroduceerd, River Lane, een voormalig actrice van wie haar carrière bergafwaarts gaat. River heeft het roer om gegooid en wil nu als regisseur aan de slag. Ze is door een toeristenbureau ingehuurd om een documentaire te maken over Moose Springs. River komt er al snel achter waarom er nog nooit eerder een film of documentaire van dit liefelijke stadje gemaakt is. De inwoners vertikken het om mee te werken en werken haar en haar (uit 2 mensen bestaande) filmploeg op alle mogelijke manieren tegen.
Ze is echter vastbesloten om aan zichzelf en anderen te bewijzen dat ze in staat is om een succesvolle documentaire te maken.

Een van de personages die in de andere delen voorkomt heeft in dit boek een hoofdrol. Het is de sympathieke en vriendelijke Easton Lockett, een reus van een man met een indrukwekkende baard. Hij is berggids die mensen begeleidt wanneer zij in de bergen tochten willen maken of wanneer zij bergen gaan beklimmen.
Easton is net als zijn dorpsgenoten geen fan van toeristen maar valt als een blok voor de sportieve en aantrekkelijke River. Hun ontmoeting is grappig en een beetje absurd en zet de toon voor de rest van het boek. Humor, romantiek en aansprekende personages die vlotte en levendige gesprekken hebben.

Wanneer River beseft dat ze niet in Moose Springs kan filmen besluit ze om de omgeving te gebruiken voor haar documentaire. Samen met haar filmploegje gaat ze de Mount Veil op, een moeilijke en gevaarlijke tocht met spectaculaire uitzichten. Easton en een andere gids begeleiden hen op deze tocht.
Tijdens deze tocht worden er beschrijvingen gegeven van een prachtig en bijna ongerept natuurgebied waar je aan de hand van wat je leest zo naar toe zou willen gaan. Ze krijgen met veel tegenslag te maken en er vallen zelfs gewonden. Ondanks deze actie heeft het boek soms wat momenten dat er weinig gebeurt en het verhaal wat doorsukkelt. Het is dan puur door de chemie tussen River en Easton en de vermakelijke manier van schrijven dat je aandacht niet wegzakt.

De personages uit de eerste twee delen maken ook hun opwachting en ook die zijn weer vermakelijk neergezet en erg leuk om over te lezen. Net als de nieuwe mensen die je in dit deel leert kennen.
Ook in dit deel speelt er een dier een rol in het verhaal, waar het in de andere delen elanden waren is het nu een veel kleiner dier. Het is niet echt geloofwaardig maar grappig gedaan en op een of andere manier past het heel goed bij de sfeer van het boek.

Natuurlijk gaat de aantrekkingskracht en de relatie die zich ontwikkeld tussen River en Easton niet vanzelf en komen ze voor de nodige hindernissen te staan. Het uiteindelijke “happy end“ staat al vanaf de eerste pagina vast en dat is prima bij een romantisch feelgood boek. Mits het verhaal je maar mee trekt, je de personages aangenaam vindt om over te lezen, de aantrekkingskracht van de pagina’s springt en je het als lezer niet meer dan logisch vindt dat deze twee mensen elkaar gaan vinden. Met nog wat humor erbij en een vlotte schrijfstijl is een voorspelbaar einde voor mij dan geen enkel probleem.
En aangezien dit boek dat allemaal heeft is het een heerlijk en prettig lezend feelgood verhaal

9789400513211

Titel :Moose Springs 3 – Droomuitzicht