Recensie: Dodelijk spel – David Baldacci3,5 sterren, Recensie

9789400513716

Dodelijk spel is het tweede boek in de serie van David Baldacci met Aloysius Archer in de hoofdrol. In het eerste deel Een goede daad maakte je als lezer kennis met de slimme 30 jaar oude Archer. Hij had gevochten in de Tweede Wereldoorlog en vlak daarna werd hij veroordeeld voor een misdaad die hij niet gepleegd had. Twee ervaringen die hem veranderd hebben en waardoor hij achterdochtiger en harder is geworden. Tenminste tot er een mooie vrouw op zijn pad komt want dan laat hij zijn voorzichtigheid varen.
Dat bekwam hem niet goed in het eerste deel toen hij net uit de gevangenis kwam. Door een mooie vrouw in nood en een klus die uit de hand liep kwam hij zwaar in de problemen. Hij werd zelfs verdacht van moord en ging daarom zelf op zoek naar de dader. Zo ontdekte hij dat hij aanleg heeft voor speurwerk.

In dit tweede deel gaat hij naar Californië in de hoop om, na alle ellende die hij meegemaakt heeft, een beter leven op te bouwen. Hij gaat solliciteren bij privédetective Willie Dash en hoopt ooit zelf privédetective te worden.
Onderweg stopt hij in Reno en nog geen 24 uur later heeft hij een peperdure Franse sportwagen, is hij in de problemen gekomen met zware criminelen en ontmoet hij, de fascinerende en beslist niet alledaagse danseres, Liberty Callahan die besluit om met hem mee te gaan naar Californië. Ze is niet alleen knap en een begaafde zangeres, maar is ook koelbloedig en weet hoe ze met een pistool om moet gaan. Dat blijkt wanneer ze onderweg overvallen worden.

De start van de rest van zijn leven is dus beslist niet rustig voor Archer, en wanneer hij de baan krijgt wordt dat er niet beter op. Hij gaat met Willie Dash een zaak onderzoeken en zit snel tot over zijn oren in de problemen. Hij komt terecht in een politiek machtsspel tussen de machtigste mannen in het stadje. Hierbij spelen een nachtclub, een schatrijke familie en een mysterieuze militaire installatie een belangrijke rol.
Er vallen doden en niet alleen Archer loopt gevaar maar ook zijn baas en Liberty zijn niet veilig.

Dodelijk spel heeft de prettige en vlot lezende schrijfstijl waar David Baldacci bekend om staat. Net als in het eerste deel wordt het tijdsbeeld heel goed neergezet en waan je je zonder moeite in een ander tijdperk. Niet alleen door de beschrijvingen van de omgeving, kleding, techniek en dergelijke van die tijd. Maar ook door hoe de personages spreken en hoe andere (nu vaak achterhaalde) sociale regels en normen zijn. Dit wordt op subtiele manier in het verhaal verwerkt. De vrouwen die Archer tegen komt zijn voor hun tijd veelal anders, meer vrijgevochten dat hun meeste tijdgenoten. Waardoor het des te meer opvalt dat dit verhaal zich een flinke tijd terug afspeelt en waardoor deze vrouwen extra leuk zijn om over te lezen.

Archer is in dit deel zeker van plan om zijn leven op te pakken en zijn weg zelfstandig te leven. Hij heeft immers door de oorlog en de gevangenis weinig vrijheid gehad om zelf keuzes te maken. Ook als het om vrouwelijk schoon gaat is hij iets behoedzamer, al komt hij toch weer in de problemen door een knappe vrouw. Het is fijn om te zien dat de hoofdpersoon in deze serie zich ontwikkeld, maar ook leuk om karaktereigenschappen te herkennen uit het eerste deel.
Het boek is dan ook makkelijk in te komen wanneer je het eerste deel gelezen hebt, door de vertrouwdheid met Archer en de tijd waarin de serie zich afspeelt wordt je gemakkelijk het verhaal in getrokken. Maar ook zonder dat je het eerste deel gelezen hebt is dit boek prima te volgen, er wordt kort het een en ander herhaald en Archer krijgt met nieuwe problemen te maken.

Voor een thriller duurt het behoorlijk lang voordat er wat vaart en actie in het verhaal komt, en voordat er een thrillerverhaal ontstaat. Het eerste deel gaat vooral over de reis naar Californië en de ontmoeting met Liberty. In de loop van het boek zie je hoe die twee vrienden worden en er misschien een vonk over springt. De chemie tussen hen is goed invoelbaar. Hoewel dit aangenaam is om te lezen is het niet echt thrillerachtig.

In de tweede helft van het boek gebeurt veel meer, vaak is dit opgebouwd in het eerste deel van het boek.
Nu is Archer echt bezig met het oplossen van een moord en komt hij er achter dat er in het stadje van alles onder de oppervlakte speelt. Dat heeft wel iets weg van wat hem in het vorige deel overkwam. Hij leert graag en veel van de privédetective waar hij voor werkt, en het is overduidelijk dat hij intelligent is en snel van begrip. Hij schroomt ook niet om tegen de wil van zijn baas in zelf op onderzoek uit te gaan, of om tegen de schenen te schoppen van machtige mensen in het stadje.
In kleine stappen ontdekt Archer van alles over het stadje en de inwoners. Hierdoor komen duistere geheimen naar boven en gaat hij over een aantal inwoners heel anders denken. Veel van wat hij dacht te weten blijkt toch anders in elkaar te zitten. Dit is goed en logisch opgebouwd, zelfs als het plot wat ingewikkeld en ietwat vergezocht in elkaar blijkt te zitten.

Voor een thriller heeft het boek voor mij iets te weinig vaart, actie en voelbare spanning. Het boek was te gemakkelijk even tussendoor weg te leggen. Toch zal ik een volgend deel weer graag lezen omdat ik me prima vermaakt heb met de belevenissen van Archer en de vlotte schrijfstijl.

9789400513716

Titel :Aloysius Archer 2 – Dodelijk spel
Auteur :David Baldacci