Recensie: De tweede slaap – Robert Harris3 sterren, Recensie

9789403177007

Vandaag is bij uitgeverij Cargo de thriller De tweede slaap van Robert Harris verschenen.
Robert Harris is de auteur van internationale bestsellers als Vaderland, Pompei, Imperium, Lustrum, Dictator en Conclaaf. Roman Polanski verfilmt op dit moment Harris boek De officier onder de titel J’accuse.

De titel van het boek heeft te maken met een gewoonte van vroeger waarbij mensen niet in een keer doorsliepen. De nacht wordt opgedeeld in een ‘eerste slaap‘ en een ‘tweede slaap‘. En daartussen lagen mensen een tijdje wakker voordat ze weer in slaap vielen.
In dit boek echter gebeurt er juist van alles in deze periode.

Het verhaal speelt zich af in Engeland in het jaar 1469 en begint wanneer een jonge pater, Christopher Fairfax door de bisschop naar een klein en afgelegen dorpje wordt gestuurd. De pastor van het dorpje is door een tragisch ongeluk overleden en Christopher moet de begrafenisdienst leiden. Als stadsmens vindt hij het eenvoudige plattelandsleven maar niets en hij is blij dat hij na de begrafenis weer weg kan. Maar helaas voor hem heeft het lot andere plannen met hem.
Tijdens de begrafenis duikt er een vreemde man op die suggereert dat de overleden pastor vermoord is. En er worden belangrijke kerkdocumenten gestolen. Maar het meest opmerkelijke en verontrustende is wat Christopher tussen de spullen van de overleden pastor vindt. Wat hij gevonden heeft hoort niet in het huis van een man van god. Het zijn voorwerpen die de kerk verboden heeft. Het in het bezit hebben hiervan staat gelijk aan ketterij. Wat moet Christopher hiermee doen?

Het gaat om oude voorwerpen die in de heuvels en de bossen volop te vinden zijn en die verwijzen naar een periode die de kerk uit de geschiedenisboeken heeft verwijderd en wordt gezien als de tijd van Satan. En er is een boek van een wetenschapper die dit in twijfel trekt en zijn eigen ideeën heeft over het verleden.
En daar wordt het moeilijk voor Christopher. Hij is jong en gedreven en gelooft rotsvast in de leer van de kerk. En hij twijfelt niet aan de geschiedenis zoals de kerk die vertelt of aan de strikte en starre regels die de kerk oplegt. Maar hij is ook jong, nieuwsgierig en enthousiast dus het is heel begrijpelijk dat hij de verleiding niet kan weerstaan en een beetje op onderzoek uit gaat en een stukje van het boek leest.

En zo gaat het balletje rollen want natuurlijk blijft het niet bij een stukje lezen, zeker niet wanneer de inhoud van het boek zijn hele wereld en alles waarin hij gelooft op zijn kop dreigt te zetten. Ook voor de lezer is het een openbaring want wat Christopher leest geeft een enorme twist aan het verhaal. Vanaf dat moment in het boek is dan ook erg moeilijk om veel te zeggen over het boek zonder spoilers. En dat zou jammer zijn want ik vond het een van de leuke dingen aan het boek dat ik verrast werd en wat daaruit voort komt.

Dit was ook het moment dat ik meer het verhaal ingetrokken werd daarvoor kon het mijn aandacht niet gemakkelijk vasthouden. Mede ook omdat de manier van vertellen / beschrijven wat afstandelijk is. Het beeld wordt goed geschetst maar het gaat niet leven voor je. Ook de personages worden goed neergezet maar blijven in het eerste deel van het boek wat vlak.
Pas later wanneer je ze beter leert kennen en er wat meer interactie tussen hen komt komen komen ze levensechter over.
De spanning is voor een thriller wat te weinig aanwezig en de spanning die er is komt pas erg laat op gang.

Maar de zoektocht van Christopher naar de waarheid over de dood van de pastor (en nog belangrijker over wat er in het boek staat) is heel boeiend om te lezen. Zeker door de twist die de auteur er aan gegeven heeft. En door de samenwerking van een aantal opmerkelijke personages die in de loop van het verhaal ontstaat. Er is sprake van haat en nijd, van (verboden) romantiek, verraad, geheimen en vriendschap onderling. Daarnaast trotseren ze gevaren, de woede van de kerk en de angst van de dorpelingen tijdens hun zoektocht naar de geheimen van het verleden.
Geheimen die Christopher aan het twijfelen en in conflict brengen en waardoor hij keuzes moet maken die de rest van zijn leven zullen bepalen. Iets waar ik als lezer zeker begrip voor kon hebben en ook met de moeilijke momenten van Christopher kon meeleven.

Het geeft ook een angstaanjagend en helaas bekend beeld van wat machtsmisbruik en beperken van vrijheid kunnen doen in een samenleving.

9789403177007

Titel :De tweede slaap