Recensie: Vortex – Yrsa SigurardóttirRecensie

9789403147505

In Reykjavik wordt een tijdcapsule geopend met daarin briefjes van veertienjarige schoolkinderen. In deze briefjes voorspellen ze hoe IJsland er tien jaar later uit zal zien. Een van deze brieven bevat een doodsbedreiging en een aantal initialen van mensen die daarvan het slachtoffer zullen worden. De politie neemt dit niet echt serieus maar laat voor de zekerheid politieman Huldar de zaak onderzoeken. Huldar probeert de identiteit van het kind te achterhalen om te kunnen bepalen of hij / zij nu een gevaarlijke volwassene is. Hiervoor roept hij de hulp in van kinderpsychologe Freyja.

Door de vondst van diverse lichaamsdelen en een gruwelijke moord wordt er nog maar weinig aandacht aan de gevonden brief geschonken. Maar dan blijkt dat de initialen van de vermoorde man overeenkomen met die op het briefje. Er zijn aanwijzingen die wijzen op een mogelijk verband tussen de moord, de gevonden ledematen en het briefje. Ook een oude moordzaak en een pas vrijgelaten moordenaar lijken hiermee te maken te hebben.

De politie begint te vrezen dat de brief serieus genomen moet worden en dat er nog meer doden zullen vallen. Het blijkt een moeilijke en gecompliceerde zaak te zijn die het uiterste vergt van alle betrokkenen.

Vortex is het tweede boek met Huldar en Freyja in de hoofdrollen maar is prima los te lezen. Ik heb het eerste deel niet gelezen maar kon door de terugblikken goed volgen wat er in het leven van deze twee mensen gebeurd is. Ze worden uitgebreid geïntroduceerd en je leest dat ze door gebeurtenissen in het eerste deel beide behoorlijk getroffen zijn. Er was bijna sprake van een relatie tussen hen en dat heeft kwaad bloed gezet tussen hen. Ook zijn ze beide gedegradeerd in hun werk en moeten daarmee zien om te gaan. Dit is van belang van het verhaal omdat hun levens en werk als een rode draad door de serie heen loopt. En omdat het niet alleen de samenwerking tussen hen beïnvloedt maar ook het politie werk van Huldar.
Deze combinatie van doorlopende lijnen en een ingewikkelde politie zaak werkt heel goed en zit goed in elkaar. De wisselwerking tussen Huldar en Freyja is levendig en natuurlijk geschreven en als lezer kun je tussen de regels door van alles aanvoelen.

Een spannend, gecompliceerd en meeslepend verhaal

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld en geeft je zo als lezer vaak net iets meer inzicht als de betrokken personages hebben. Precies genoeg om steeds meer puzzelstukjes op z’n plek te laten vallen maar steeds te weinig om de oplossing te zien. Tijdens het lezen was ik volop aan het mee denken en verbanden aan het zoeken. Ik kan er echt van genieten wanneer ik zo helemaal op kan gaan in het boek.
In het boek kijk je mee met het onderzoek naar de brief, duik je in een oude moordzaak van een vermoord meisje, blijkt er geknoeid te zijn met officiële verslagen, komt jeugdzorg slecht in beeld, worden er mensen bedreigd, duiken de ouders van het vermoorde meisje op en hebben de kinderen van de moordenaar ook een belangrijke rol in het verhaal. En komen er intens verdrietige feiten en misstanden naar voren die je als lezer laten huiveren.
En lees je over het privé leven van van Huldar en Freyja.

Het lukt de auteur om dit samen te laten vloeien tot een spannend en soms ontroerend en beklemmend verhaal. Waarbij zowel het onderzoek naar de moord (en de gevonden lichaamsdelen) een rol krijgt als de menselijke emoties die hier uit voortkomen. Politie, psycholoog, dader, directe en indirecte slachtoffers van iedereen wordt er voelbaar gemaakt wat deze zaak met ze doet.

Het is een gecompliceerd en gelaagd verhaal waarbij veel tegelijkertijd gebeurd en vele levensverhalen met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden. Alles houdt direct of indirect met elkaar verband en als lezer is het een ingewikkeld en interessante weg om te volgen. Het is een intens en heftig verhaal waarbij de perikelen tussen Huldar en Freyja gelukkig wat tegenwicht geven.
Het einde is goed afgerond waarbij alles goed op z’n plek valt. Het is na het lezen beslist een gruwelijke en bizarre zaak te noemen waar Huldar en Freyja mee te maken kregen.

Ik ben benieuwd naar hoe het hen verder vergaat en welke zaken er nog meer op hun pad komen dus ik zie uit naar het volgende deel.

9789403147505