Recensie: De sekte herrijst – Mariette Lindstein4 sterren, Recensie

9789400508453

De sekte herrijst is het pakkende en meeslepende vervolg op De sekte, waarmee Mariette Lindstein meer begrip wil geven over hoe het leven van iemand die uit een sekte ontvlucht eruit kan zien. Alle gebeurtenissen en personen zijn fictief maar gebaseerd op de 25 jaar die de auteur zelf in een sekte doorgebracht heeft en op de tijd nadat ze ontsnapt was.
Het is een hard en meedogenloos beeld dat ze schets vanwege de opgelopen trauma’s die ex-sekteleden hebben, maar vooral vanwege de nietsontziende methodes die er door sektes gebruikt worden om ontsnapte leden het zwijgen op te leggen. Maar ze laat ook zien dat er hoop is en in haar nawoord zegt ze o.a. Het kost tijd om de wonden na zo’n leven te laten genezen, maar het is mogelijk en het is nooit te laat om aan een nieuw leven in vrijheid te beginnen.

In De sekte herrijst probeert Sofia haar leven weer op te pakken nadat ze twee jaar in de sekte Via Terra heeft doorgebracht. Sekteleider Franz Oswald zit in de gevangenis in afwachting van zijn proces, dus ze zou zich nergens meer zorgen om hoeven te maken.
Helaas is dit niet zo. Ze heeft last van nachtmerries, voelt zich opgejaagd en onbegrepen. De mensen die haar verhaal over de sekte geloven vinden dat ze alles maar achter zich moet laten en verder moet gaan met haar leven. Vele mensen geloven haar maar beseffen de impact niet of denken dat ze overdrijft. En een grote groep mensen valt voor de knappe en charismatische Oswald en zijn versie van de gebeurtenissen.
Sofia besluit na een aantal overwegingen en gebeurtenissen om niet te zwijgen over haar tijd in de sekte en de openbaarheid te zoeken. Oswald, die toch al uit was op wraak, is nu helemaal woedend en zet al zijn macht, geld en charme in om het leven van Sofia tot een ware hel te maken.

Meerdere perspectieven

Spannend en meeslepend

Het boek wordt vanuit meerdere perspectieven verteld zodat je als lezer steeds net iets meer weet dan Sofia, wat voor extra spanning zorgt en inzicht in de personages. Het boek leest vlot en prettig en wist me van af de start te raken.
Het verhaal beslaat een lange periode waardoor je als lezer zowel de rechtszaak tegen Oswald mee maakt maar ook de jaren dat hij “veilig“ achter tralies hoort te zitten en hoe hij op afstand het leven van Sofia beheerst. En wat er van zijn wraakplannen tegen Sofia terecht komt.
Het laat zo ook het lange en moeilijke gevecht zien van Sofia om haar leven weer op de rails te krijgen. Hoe het haar relatie onder druk zet omdat ze het verleden niet los kan laten; hoe haar sekteverleden haar achtervolgt en hindert (zoals bij het vinden van een baan). En hoe ze ondanks alles blijft vechten om de waarheid aan de wereld te tonen over Oswald.

Overtuigende personages
Een aantal personages komen echt en sterk naar voren in het boek en weten gevoelens van meeleven, afkeer, meelijden, weerzin, of sympathie op te roepen.
Sofia: jong, dapper, koppig, zelfstandig, kwetsbaar. Een personage waar ik meeleven en bewondering voor voelde zelfs wanneer ze wat onbesuisd of naïef handelde. De spanning rondom haar is voelbaar, steeds denk je als lezer “Wat hangt haar nog meer boven het hoofd?“. Wat het lot voor haar in petto heeft is hard en niet prettig om te lezen maar gezien de opbouw van het verhaal, de gebeurtenissen in deel 1 en de op wraak beluste sekte is het zeker geloofwaardig.
Simon: een geweldig personage die trouw blijft aan zijn nuchtere karakter maar ook zijn grenzen verlegt en opzoekt om vrienden in nood te helpen. Hij komt levensecht en absoluut geloofwaardig over.
Anna Maria: de advocaat van Oswald die in zijn ban is geraakt en steeds verder afzakt in de criminele activiteiten van Oswald. Hoe dat kan gebeuren en hoe ze dat beleeft is goed geschreven en geeft een verdrietig beeld van een sterke vrouw in het net van een psychopaat.
Oswald: Hij is knap, steenrijk, heeft machtige aanhangers en weet bijna iedereen in zijn ban te brengen. Mooi van buiten en rot van binnen. Zijn verhaal en achtergrond komt in dit boek ook weer naar voren. Jammer genoeg is een deel hiervan op een erg spannend moment in het boek en het leidde behoorlijk af. Het was triest om te lezen hoe hij in de cel zat en allerlei macht had terwijl het slachtoffer Sofia in de buitenwereld verre van vrij was.

De rol van Benjamin (de vriend van Sofia) vond ik niet overtuigend, hij was te afwezig en zijn verhaal waarom hij zich zo laf en afstandelijk gedraagt komt niet echt naar voren.

Moed en voorlichting jongeren
In de loop van de jaren heb ik veel fictie en non fictie boeken gelezen over sektes en de bijna onwaarschijnlijke macht die de leiders hebben over hun volgelingen. Ik twijfelde dan ook geen moment aan de intense invloed en macht die Franz Oswald heeft in het boek. Tijdens het lezen leefde ik intens mee met wat Sofia allemaal moest doorstaan en mijn hart ging uit naar de mensen die dit in het echt meemaken of meegemaakt hebben en er nu nog door getekend zijn.
Ik vind het dan ook ontzettend moedig dat Mariette Lindstein de moed heeft gehad om deze boeken te schrijven. En dat ze er voor koos om de boeken toegankelijk te maken voor jongeren zodat ze de boeken als een thriller kunnen lezen. Maar tegelijkertijd een kijkje kunnen nemen in het leven van een sterke jonge vrouw die toch in een sekte terecht komt. In Zweden worden de boeken veelal op scholen gelezen en besproken en komt de auteur langs om over haar ervaringen te vertellen. Een mooi initiatief om het onderwerp bespreekbaar te maken en te laten zien dat het iedereen kan overkomen.

Als je meer over de achtergronden van het boek wil weten lees dan het interview dat ik met de auteur had.

Deel 3 – De kinderen van de sekte verschijnt in september 2018 en daar zie ik zeker naar uit.

9789400508453