Recensie: Café Zon & Zee – Jenny Colgan4 sterren, Recensie

9789024579143

Café Zon & Zee is een feelgood boek met een hoofdletter F en biedt alles wat je van een goed feelgood boek mag verwachten. Romantiek, strubbelingen, tikje humor, levendige hoofdpersonen. En een uitkomst die al vast staat maar waarbij de weg daar naar toe lekker vlot leest en je regelmatig laat glimlachen.

Het boek begint met een persoonlijk berichtje van Jenny Colgan waarin ze wat vertelt over haar inspiratie van het boek. Ook legt ze uit dat het eiland waar het verhaal zich afspeelt verzonnen is. Maar dat ze hoopt dat ze de sfeer en de essentie van het leven in het hoge noorden heeft weten te treffen.
Wat mij betreft is ze daar prima in geslaagd, zowel de omgeving als de lokale bevolking zijn voor mij door haar beschrijvingen echt tot leven gekomen. Net als de sfeer die vriendelijk en zorgzaam is voor eilanders maar stug en ontoegankelijk voor buitenstaanders. Of voor eilanders die zijn vertrokken zoals de hoofdpersoon Flora die na de dood van haar moeder naar Londen is vertrokken en nooit meer teruggekeerd is.

Achterin het boek staan wat traditionele recepten die de auteur graag maakt om zelf uit te proberen (zoals runderstoofschotel met bier). Heel toepasselijk want Flora keert in het boek terug naar het eiland en vindt in haar ouderlijke huis een oud notitieboekje met een donkere kaft en veel vetvlekken erop. Ze heeft een ware schat gevonden, want het is het receptenboek van haar moeder die fantastisch kon koken. Het helpt Flora bij het verwerken van het gemis van haar moeder en hierdoor ontdekt ze haar passie voor koken en bakken. Wat uiteindelijk, na een goede opbouw en vele hindernissen, leidt tot het tijdelijke restaurant Café Zon & Zee.

Flora woont in Londen bij een juristenkantoor en heeft haar leven redelijk op de rails. Ze heeft een baan, leuke collega’s maar helemaal gelukkig is ze niet. Bovendien is ze verliefd op haar baas die haar niet eens ziet staan en die volgens iedereen (behalve Flora) een uiterst onaangenaam karakter heeft. En zo moddert haar leven maar wat aan.
Tot het kantoor waar ze werkt een juridische opdracht krijgt op het eiland waar Flora vandaan komt. Een rijke Amerikaan heeft een stuk grond gekocht op Mure en bouwt er een luxe hotel. Maar precies voor zijn hotel komt een windmolen park. En daar heeft hij het kantoor waar Flora voor werkt voor aangenomen. Als vroegere inwoonster van Mure is Flora natuurlijk de aangewezen persoon om dit probleem aan te pakken.

Met frisse tegenzin gaat ze naar Mure waar ze logeert in haar ouderlijke huis bij haar broers en stugge vader. Zowel thuis als op het eiland voelt ze zich niet welkom en ze kan niet wachten tot ze weg kan. Het enige voordeel is dat haar baas naar het eiland komt zodat ze misschien een kans maakt. Maar dan wordt het ingewikkeld voor haar wanneer ze een aantrekkelijke aardige eilander ontmoet.
Heel langzaam maakt ze weer contact met haar familie en kan ze de mooie kanten van het eiland en de inwoners weer zien. Ze vindt haar weg en gaat het verdriet om haar moeder een plekje geven. Maar waar ze thuishoort en bij wie, blijft de vraag tot het einde van het boek.

Er gebeurt nog van alles in het boek. Ook één van haar broers wordt verliefd. Ze vindt het kookboek van haar moeder. En ze probeert het dorp over te halen om de windmolens te verplaatsen en de rijke Amerikaan in hun hart te sluiten. Dat zorgt voor een aantal grappige situaties
En ze leert haar baas beter kennen, net als de lezer want het verhaal wordt ook vanuit hem vertelt. Je leest meer over zijn verleden en de ontwikkeling die hij doormaakt, maar heel overtuigend is dit niet. De andere personages komen veel beter tot hun recht, zoals de broers van Flora die je al lezende wisselend een knuffel of een dreun wil verkopen omdat je zo lekker in hun verhaal zit.

De stijl is vertellend alsof een goede vriendin je op de hoogte houdt van wat er allemaal op Mure gebeurd. Dat deze “vriendin“ zo nu en dan afdwaalt naar het verleden of uitweidt over het eiland geeft zo z’n charme aan het boek.

Het was voor mij het eerste boek dat ik las van Jenny Colgan, maar zeker niet het laatste.

9789024579143

Titel :Café Zon & Zee