9789026332364

Recensie: De laatste deelnemer – Alexandra Oliva5 sterren, Recensie

De laatste deelnemer
In het noordoosten van de Verenigde Staten zijn de opnames begonnen van een survival / reality show waarbij twaalf deelnemers moeten zien te overleven in de wildernis. De inzet is hoog want de winnaar gaat met een miljoen dollar naar huis. Maar om zo ver te komen wordt er veel van de kandidaten gevraagd, veel meer dan ze van te voren ooit hadden kunnen inschatten. Meedogenloos worden ze lichamelijk en geestelijk afgebeuld en blijkt dat de kleine lettertjes in hun contracten voor hachelijke en gevaarlijke situaties zorgen.

De opdrachten worden steeds heftiger en vragen steeds meer survival kennis van de deelnemers zodat ze elkaar wel moeten helpen om het vol te houden. Iedereen wordt steeds vermoeider, meer gestrest en magerder, wat de sfeer niet ten goede komt.
En dan volgt de laatste ultieme uitdaging: iedereen moet een lange tijd helemaal alleen, zonder hulp of contact met andere mensen, zien te overleven. De enige die ze zullen zien is de cameraman die hen op de voet volgt en alles vastlegt voor het tv programma.
Bij één van de deelnemers, een jonge vrouw, komt op een dag de cameraman niet meer opdagen. Nu is ze echt alleen en wordt ze slechts gevolgd door onzichtbare camera’s. Hoewel ze meer dan genoeg heeft van alle nare ervaringen met het programma zet ze door, ze zal niet opgeven. Het wordt heel zwaar voor haar wanneer ze door het programma in de waan gebracht wordt dat er een ramp gebeurd is waarbij vele doden zijn gevallen.
Maar is het wel in scène gezet? Zou het waar kunnen zijn? En wil ze de waarheid wel weten?

Twee verhaallijnen die elkaar perfect aanvullen en versterken
De laatste deelnemer start met een zin die je als lezer direct op scherp zet: Het eerste lid van het productieteam die zal overlijden is de editor.
Er wordt melding gemaakt van iets dat staat te gebeuren en dat misschien het begin kan zijn van een nationale ramp. Maar daar blijft het bij zodat je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Ook wordt er iets verteld over de opnames van het programma waarbij direct duidelijk wordt dat zowel de kijkers als de deelnemers ontzettend gemanipuleerd worden. Het is een indringende en intrigerende start van het verhaal.
Vervolgens worden er, om en om, twee verhalen verteld.

Een overlevingsprogramma, een (mogelijke) wereldramp en een survival tv programma zorgen voor een verhaal vol menselijke emoties, spanning en diepgang.

Het eerste is het verhaal van de deelneemster die er van overtuigd is dat ze met haar soloopdracht bezig is en alles wat ze ziet en meemaakt af doet alsof het door de programmamakers in scène is gezet. Ze is alleen, heeft dorst en honger, is moe en heeft er genoeg van dat er alleen voor de kijkcijfers met haar gesold wordt. Als lezer denk je dan “idioot geef toch op” maar dan vertelt ze waarom ze doorzet en niet wil stoppen en dat is dan weer heel begrijpelijk. Dit blijft zo tijdens haar tocht dat ze je als lezer steeds kan overtuigen waarom ze doorzet. Redenen die in de loop van haar verhaal subtiel gaan veranderen. In het begin is ze er heilig van overtuigd dat alles perfect bij het programma hoort. Redelijk nuchter laat ze wat lijken links liggen omdat het toch niet echt is. Maar op den duur lijkt het wel alsof ze zichzelf geen twijfel toestaat, ze wil en kan de mogelijkheid niet onder ogen zien dat wat ze ziet echt is. Hoe dit werkt en opgebouwd wordt in de andere verhaallijn zit psychologisch heel sterk in elkaar.
In deze verhaallijn komt het aan op puur lichamelijk overleven, maar het kost haar ook moeite genoeg om geestelijk overeind te blijven. Beetje bij beetje leer je haar en haar verleden kennen en haar motivatie voor deelname aan het programma wordt duidelijk. Steeds meer ga je met haar meeleven en hoop je op een goede afloop. Al lijkt die kans per pagina kleiner te worden. Hierdoor kreeg ik de bijna onbedwingbare neiging om aan het einde van het boek te gaan kijken.
Het einde is iets waar ik niets over ga zeggen behalve dat het deels antwoorden geeft en deels open is en erg uitgebreid en goed uitgewerkt is.

De tweede verhaallijn gaat over het survival programma en de deelnemers.
Dit is een aparte ervaring omdat het verhaal verteld wordt op een manier die zowel het nepotisme van het programma laat zien maar ook de reële ontberingen en gevoelens van de deelnemers.
Als lezer maak je mee wat er gebeurd en hoe het in beeld gebracht wordt in de huiskamers. De tv kijkers worden zonder dat ze het merken gemanipuleerd in wat ze moeten denken en vinden van de deelnemers. Ook de deelnemers worden gestuurd en gemanipuleerd om de gewenste tv-beelden te krijgen. Ze blijken ook niet op vaardigheden maar op het type dat ze uit kunnen beelden uitgezocht te zijn. Er is een vrolijke doorzetter, een sexy domme dame, een publiekslieveling (die altijd op haar best getoond wordt en zo voorts). Het is op en top nep en bedrog.
Maar tegelijkertijd is het voor de deelnemers levensecht. Ze moeten overlevingstechnieken aanleren (villen, vuur maken, water zuiveren) en tegelijk samenwerken en met elkaar concurreren. Ze hebben pijn, missen hun thuis, vormen bondgenootschappen en willen allemaal de grote prijs winnen. Genadeloos worden door uitputting en honger hun zwakke plekken blootgelegd en bijna teder komt er bij veel deelnemers ook een zachte plek naar voren. Het worden mensen van vlees en bloed waarvan je de karakters en achtergronden kent.
En ondertussen weet je als lezer dat er bijna zeker iets vreselijks gebeurt in de wereld en dat zij nergens van weten. Een vreemde maar intrigerende opbouw die zorgt voor veel meeleven, spanning en ook mooie momenten. Ook deze lijn wordt mooi afgewerkt en valt perfect samen met de andere verhaallijn.

Media, spanning, overlevingsdrang
Twee lijnen die samen een groots en veelomvattend verhaal vormen waarin vele onderwerpen kundig tot een geheel gevormd worden.
De macht van de media en hoe ze mensen beïnvloeden in wat ze denken is heel reëel en bijna eng beschreven. De spanning tussen de deelnemers en hoe ze omgaan met hun deelname en geestelijke bagage die ze meedragen is psychologisch sterk neergezet. Vooral bij de deelneemster die alleen door de wildernis ploetert.
Het is een boek dat in het begin al boeit maar waar je tijdens het lezen steeds dieper in duikt en je steeds meer betrokken gaat voelen bij wat er gebeurt. Uiteindelijk leefde ik intens mee en zat ik als het ware op het puntje van mijn stoel.
Het laatste deel is intens, spannend, zenuwslopend, pijnlijk en emotioneel en greep me echt bij de keel. Het boek was dan ook niet weg te leggen en moest uit.

9789026332364

Titel :De laatste deelnemer