Recensie: Volg me – Joyce Spijker3,5 sterren, Recensie

9789026347405

Omdat Volg me gaat over invloed en influencers maakte Joyce Spijker van dit boek de eerste Nederlandse thriller waarop lezers invloed hadden. Tijdens het schrijven deelde ze vragen, keuzes en dilemma’s met lezers. De dominantste uitkomsten verwerkte ze in haar boek.

In het boek krijg je een ontluisterend kijkje achter de schermen van influencers op social media. De wereld van vlogs, likes, filmpjes, abonnementen op kanalen waarin het vanaf de buitenkant eruit ziet als glamoureus en makkelijk te doen. De influencers lijken een leven te hebben waarin ze zomaar allemaal producten krijgen, op verre reizen gaan en uitnodigingen krijgen voor allerlei belangrijke evenementen. En het enige wat ze er voor moeten doen is er een filmpje van maken en hier (het liefst eerlijk) iets over vertellen. De vele volgers kijken met interesse en een tikje jaloezie en hoe succesvoller de influencers is des te belangrijker wordt wat zij / hij zegt. Een positief verslag kan de verkoop van een product een flinke boost geven. Niet voor niets worden deze mensen influencers genoemd.

In dit boek blijkt het toch veel minder romantisch te zijn en is het voor de influencers hard werken met veel stress. Zoals de constante zorgen om het aantal volgers, het altijd moeten voldoen van het perfecte beeld dat volgers van je hebben. Maar ook managers die veel beloven maar vooral geld willen verdienen zijn een groot probleem. Net als de macht van de bedrijven die met managers en influencers samen werken. Die voeren de druk heel hoog op en willen waar voor hun geld. Zij zijn in veel gevallen degene die echt invloed hebben en vele influencers hun oprechtheid langzaam maar zeker laten verliezen.

Ook blijkt dat er, net als in de modewereld, vaststaande ideeën zijn hoe de vrouwelijke bloggers / vloggers er uit moeten zien. Sprankelend, enthousiast (al dan niet oprecht) en vooral heel slank. Hoeveel druk dit legt op jonge influencers en hun volgers die alleen de prachtige buitenwereld zien laat dit boek op invoelbare wijze zien. De gevolgen kunnen heel schadelijk zijn zowel emotioneel als lichamelijk. En dat wordt op zeer overtuigende en persoonlijke wijze verteld in “Volg me“

Het verhaal wordt vanuit drie verschillende perspectieven verteld

• Claire is een hardwerkende influencer die met hulp van haar manager Thomas in korte tijd zeer succesvol is geworden. Ooit is ze met passie begonnen en wilde ze haar persoonlijke mening laten horen. Nu lijkt ze vooral te zeggen wat de klanten willen en dreigt het succes haar de das om te doen. Ze heeft eetproblemen, is moe en gestrest. Claire wil graag minder werken maar krijgt geen steun van Thomas die haar alleen maar meer wil inzetten. Zij is immers de favoriet bij de klanten.
    Als lezer zie je Claire hiermee worstelen en maak je mee hoe ze nadenkt over wat ze wil en wat ze ervoor over heeft. Het is aangrijpend om te zien hoe ze zich zelf kapot lijkt te maken en door haar invloed volgers hierin mee trekt. Daarentegen is het mooi om te zien hoe ze ook probeert haar weg te vinden en een ander pad in te slaan. Het helpt ook niet dat er een documentaire wordt gemaakt van hun bedrijf door iemand met een persoonlijke wrok tegen haar. Dit levert haar nog extra stress op. Claire is een goed uitgewerkt personage die sympathie oproept.
  • Thomas was ooit een goede vriend van Claire, maar nu vindt hij zijn bedrijf belangrijker. Het bedrijf verkeert in zware moeilijkheden, er is veel geld nodig en aangezien hij met Claire het meeste kan verdienen laat hij haar onverantwoordelijk veel werken. Doordat er ook financiële issues zijn met zijn zakenpartner neemt hij steeds meer beslissingen voor zijn bedrijf die moreel verwerpelijk zijn. Hoe hij hier mee omgaat en wat dit met hem doet komt niet zo heel goed uit de verf. Dat hij heel graag wil dat er een documentaire gemaakt wordt van zijn bedrijf en daarom zijn ogen sluit voor alles wat hij niet wil zien komt wel mooi naar voren.
  • Joëlle is een verslaggeefster met een zeer goede reputatie en heeft de waarheid hoog in het vaandel staan. Maar een persoonlijke tragedie verandert dit en nu wil ze alleen nog maar antwoorden en wraak. Met een verborgen agenda gaat ze samenwerken met Thomas om een documentaire te maken over het werk van influencers. Steeds verder gaat ze over haar grenzen heen, en haar sluimerende haat tegen Claire wordt steeds heftiger. Hoe dat zit en wat er gaat gebeuren zorgt nog voor de nodige verassingen in het verhaal. Ondanks dat ik de gevoelens en motieven van Joelle goed neergezet vond, kon ik toch niet echt met haar meeleven. Ze ging tijdens het lezen niet echt voor me leven.

Daarnaast zijn er een aantal schuingedrukte DM’s aan Claire waarvan het heel lang onbekend is van wie ze zijn. Door kleine hints krijg je als lezer steeds meer een vermoeden wie ze gestuurd heeft. De berichten geven je als lezer informatie die de personages in het boek niet hebben zodat bepaalde gebeurtenissen extra betekenis krijgen.

De schrijfstijl is vlot en leest prettig en en heeft pakkende verhaallijnen. Zoals de eetproblemen van Claire en andere jonge vrouwen, het kijken achter de schermen, het tragische verhaal dat zich in de DM ontwikkeld, het steeds verder moreel afglijden van Joelle en Thomas.
Maar voor een thriller miste ik de spanning, die was er wat mij betreft veel te weinig. De spanning over hoe het met Claire zou gaan (die ook heel goed in een roman zou kunnen) was voor mij meer voelbaar dan de plannen van Joelle of de acties van de zakenpartner van Thomas. Pas in het allerlaatste stuk loopt de spanning behoorlijk op en was er voor mij sprake van een echte thriller.

9789026347405

Titel :Volg me
Auteur :Joyce Spijker