Recensie: Vogelkinderen – Mark Boode3 sterren, FantasyWereld, Recensie

9789082418910

Voor FantasyWereld las ik Vogelkinderen

De tieners Dayo en Aqila leven in een vreedzame wereld waarin oorlogen niet meer voorkomen, de natuur niet meer vervuild is en bomen en dieren een stem hebben die gehoord wordt door de mensen. Land en rijkdommen zijn gelijk verdeeld, onderwijs en gezondheidszorg zijn gratis. Kortom, een prachtige wereld om in te leven. Maar toch is niet iedereen tevreden. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen de Vogelkinderen en de gewone mensen.

Vogelkinderen zijn de mensen die kunnen vliegen en die verantwoordelijk zijn voor de wereld die er nu is. Zij hebben de wereld gered van de ondergang. Hierdoor beschouwen ze zichzelf ook als sterker, beter en goedaardiger dan de ‘oud’ mensen. Daarom mogen alleen vogelkinderen bestuurders worden en belangrijke beslissingen nemen. Een bestuurder mag ook niet trouwen met een oud mens om slechte beïnvloeding te voorkomen.

Voor Dayo en Aqila zorgt dit voor problemen wanneer ze op elkaar verliefd worden. Want Dayo is een oud mens en Aqila is een vogelmeisje. Haar moeder is de hoogste bestuurder en Aqila wil ook bestuurster worden, maar dat kan natuurlijk niet als ze voor Dayo kiest. Dit drijft de twee verliefde tieners uit elkaar.

Wanneer de moeder van Aqila spoorloos verdwijnt, wijzen de vogelkinderen direct naar de oud mensen als de schuldigen. Dit zet kwaad bloed bij een heel aantal toch al ontevreden oud mensen en er breekt een opstand uit. Er begint een oorlog te dreigen en dit brengt Dayo en Aqila samen om haar moeder te vinden en zo de vrede te bewaren.

Nuttige inleiding
In het voorwoord van het boek legt de auteur uit wat er met onze wereld gebeurd is en hoe de toekomst er uit kan zien. Hij vertelt over de gevolgen van het kappen van de bomen en het extreme gebruik van uitputbare grondstoffen. In zijn verhaal zorgde dit er voor dat de wereld bijna ten onder ging en maar ternauwernood gered kon worden door de nieuwe mensensoort. Ook geeft hij hiermee een goede kijk op wat ze nou eigenlijk allemaal kunnen (zoals vliegen en met dieren communiceren), hoe mooi ze de wereld gemaakt hebben en waarom de oud mensen niet meer mee mochten beslissen na de puinhoop die ze van de aarde hadden gemaakt.

Vogelkinderen laat op mooie en overtuigende wijze onze wereld zien hoe die er in een positieve toekomst zou kunnen zijn.

Zo krijgt de lezer al voordat het verhaal begint een idee van wat er speelt en wat de achtergronden van dit verhaal zijn. Soms is het wat veel om in het begin van het boek al overstelpt te worden met informatie, maar in dit boek vind ik dit een goede zet, omdat er in het begin best wel veel op de lezer afkomt. De auteur zet een nieuwe wereld neer waar mensen heel anders leven, denken en communiceren. Hier is bijvoorbeeld Geluk een vak dat je op school volgt en mensen kunnen deels in gedachten met elkaar spreken. Geweld en agressie zijn uit den boze en iedereen staat in nauw contact met de natuur.

Met voorbeelden, dialogen en informatie laat hij zien hoe er in deze wereld gecommuniceerd wordt en hoe anders dat is dan wat wij gewend zijn. In het begin moet je hier even aan wennen, en moet je als lezer goed je aandacht erbij houden. Hierbij is het een groot voordeel dat je dan al door de inleiding een context hebt waarin je wat je leest kunt plaatsen.

Opstand bedreigt perfecte wereld
In het boek wordt op mooie wijze getoond dat er zelfs in een perfect ogende wereld problemen kunnen zijn. En dat er aan een verhaal altijd meerdere kanten zijn die eigenlijk allemaal wel iets van waarheid bevatten. Dat de vogelkinderen bang zijn om de oud mensen meer invloed te geven vanwege het verleden wordt goed uitgelegd: als lezer krijg je daar zeker begrip voor. Maar je voelt eveneens dat het logisch is dat oud mensen niet voor eeuwig de schuld van hun voorouders op zich willen nemen en dat zij hun positie in de wereld niet meer willen accepteren.

Aqila en Dayo komen midden in de strijd terecht, wanneer ze op zoek gaan naar de moeder van Aqila. Dit wordt een avontuurlijke tocht vol gevaren. Want niet alleen moeten ze tijdens hun zoektocht door ontoegankelijke gebieden, ook de opstandelingen zijn op zoek naar de moeder van Aqila. Nog moeilijker is hun innerlijke strijd omdat ze voor lastige keuzes komen te staan en te maken krijgen met hun eigen vooroordelen en ideeën. Hoe kan Aqila tegelijkertijd van Dayo houden en denken dat alle oud mensen minder zijn? En kan Dayo zomaar zijn oude vriend opgeven omdat hij de opstand leidt?

Personages
Uiteindelijk komen zowel Dayo als Aqila door alles wat ze meemaken en ontdekken tot een aantal levensveranderende inzichten. Dat gebeurt overtuigend en geeft een mooie boodschap mee over het maken van keuzes, de zin of onzin van regels, de eigen verantwoording van ieder individu, vooroordelen en het niet over een kam scheren van een bepaalde groep. Dit maakt het boek een ideaal beginpunt voor interessante discussies, wat het boek ook prima geschikt maakt om op scholen te lezen en te bespreken.

In het boek is er veel aandacht voor hoe mensen en dieren met elkaar kunnen communiceren op een geloofwaardige en natuurlijke manier, zonder dat het op een sprookje lijkt. Net als het benadrukken hoe mooi het nu is in de wereld maar dat er altijd rotte appels in de mand zullen zitten en dat je daar mee moet leren omgaan.

Dit is prima en overtuigend gedaan. Helaas wordt het verhaal hierdoor soms wat traag en langdradig en sneeuwt de uitdieping van de personages hierdoor wat onder. Het verhaal van de opstand krijgt ook wat minder aandacht als ik zelf graag gezien zou hebben, wdat niet echt meeslepend is en wel wat meer spanning had kunnen gebruiken.

Conclusie
Vogelkinderen laat op mooie en overtuigende wijze onze wereld zijn hoe die er in een positieve toekomst zou kunnen zijn. Een wereld vol vrede en schone natuur en waar mensen en dieren elkaar begrijpen. Dat iedere wereld hoe perfect ook zijn problemen heeft en hoe dat uit de hand kan lopen, wordt verteld aan de hand van de tieners Dayo en Aqila. Hoe hun liefde beïnvloed wordt door hun verschil in afkomst en de opstand die uitbreekt is geloofwaardig neergezet. Net als hun bewustwording van wie ze zijn en hoe moeilijk het is om op de juiste manier met regels om te gaan. De uitwerking van de personages en het verhaal van de opstand blijft helaas wat achter bij de opbouw van de wereld.

9789082418910

Titel :Vogelkinderen
Auteur :Mark Boode