Bespreking: Maak je eigen Art Journal – Tamara LaporteCreatief, Gelezen

9789045323589

Maak je eigen Art Journal van Tamara Laporte is een boek met Mixed-media en kunstprojecten om creativiteit en persoonlijke groei te bevorderen. Maar wanneer je het alleen wil gebruiken als voorbeeld of ter inspiratie voor het werken in je Art Journal is dit boek absoluut de moeite door de prachtige projecten en de uitgebreide omschrijvingen.

Wat kun je vinden in Maak je eigen Artjournal:

Inleiding:
ConniesBoekenblog.nl-JMF-20190110-0001Hierin vertelt de auteur het één en ander over Life Book, een 12 maanden durende online Mixed-media kunstcursus met de focus op persoonlijke ontwikkeling en heling. Voor dit boek zijn een aantal van de populairste projecten uit de eerste 6 jaar van Life Book geselecteerd. Verder wordt er aandacht besteed aan wat je in dit boek kunt verwachten en met welk doel het geschreven.
Ook is er aandacht voor de materialen die bij het maken van de projecten in het boek gebruikt zijn en (waar mogelijk) worden er ook alternatieven genoemd. Er wordt duidelijk aangegeven wanneer bepaalde producten prijzig zijn en wat de voor- en nadelen van de alternatieven zijn. Ook de persoonlijke voorkeur van de auteur kun je hier vinden. Zo geeft ze bijvoorbeeld aan dat ze wat papier betreft alleen voor de beste kwaliteit gaat omdat ze papier van hoogwaardige kwaliteit een must vindt voor het Mixed media werk dat gemaakt wordt in dit boek.

18 projecten verdeeld over 4 hoofdstukken
De vier hoofdstukken hebben als onderwerpen:

1. Loslaten, manifesteren & vieren
  2. Eigenliefde, aarden & in het nu leven
  3. Eren & helen
  4. Verandering, kracht & dankbaarheid.

Ieder hoofdstuk begint met een pagina waarin op luchtige wijze het doel van de projecten wordt toegelicht, zoals bijvoorbeeld het kijken naar wat wel en niet goed gaat in ons leven.
Daarna is er steeds bij ieder project een klein stukje dat met persoonlijke groei te maken heeft en een uitgebreid Art Journal project. Hierbij wordt kort uitgelegd hoe de praktische opdracht kan helpen bij je persoonlijke doel. Het is heel toegankelijk geschreven en het klinkt als een mooie haalbare manier om aan innerlijke groei of ontwikkeling te werken. Ook interessant om te lezen als je alleen praktisch met de projecten aan de slag wil gaan. En zelf over te slaan zonder dat je daar last van hebt wanneer je het project alleen na wil maken of als inspiratie wil gebruiken. Het is echt aan de lezer / hobbyist wat die met het boek wil doen.

ConniesBoekenblog.nl-JMF-20190110-0002Daarna staan er uitgebreide, duidelijke werkbeschrijvingen waarin alles stap voor stap wordt beschreven. Niet met lange lappen tekst maar met korte overzichtelijke stappen. Er staan heel veel foto’s bij wat niet alleen leuk is om te zien maar het ook een ideaal beeld geeft van wat er in de instructies beschreven staat. Hierdoor is alleen het doorbladeren van het boek al genoeg om geïnspireerd te raken en om zin te krijgen om aan de slag te gaan.
Ook worden er apart nog tips gegeven zoals over het kiezen van kleuren, over het blijven oefenen en het koesteren van je eigen creativiteit, over tape en stempels en nog veel meer.

De projecten zijn erg mooi om te zien en nodigen echt uit om er mee te gaan werken zoals in het boek staat of op een aanpaste manier die beter bij jou past. Bij mij borrelden de ideeën bij me op tijdens het lezen en bekijken van dit boek. Het project met de vlinder is het eerste vind ik zowel qua uitvoering als de boodschap die er achter zit erg mooi en ga ik eerdaags zelf ook proberen. Maar er is meer wat ik uit wil gaan proberen zoals het overbrengen van een foto of het tekenen van een eigenzinnige vogel en wie weet ooit het vliegende meisje.
Zo zag ik ook een prachtige pagina met veren, nu worden die in het boek zelf getekend maar ik heb net een uitgebreide stempelset met veren gekocht. Deze pagina ga ik gebruiken als inspiratie voor mijn nieuwe stempels.
Naast de getoonde projecten komen er vele tips, ideeën, technieken voorbij en ik vind het dan ook een heel mooi en inspirerend boek. Het is heel laagdrempelig maar enige ervaring is volgens mij toch wel handig anders komt er in het boek wel heel veel informatie op je af.

Jouw Art Journal inbinden
Er is een apart hoofdstuk over hoe je losse Art Journal pagina’s zelf in kunt binden en er een ringgebonden boek van kunt maken. Erg leuk om te zien maar wat mij betreft is dat meer voor gevorderden.

Extra informatie
Verder vind je in het boek nog aanmoedigende woorden van de auteur, bronnen, de kunstenaars, een dankwoord, over de auteur en een register.

Over de auteur
ConniesBoekenblog.nl-JMF-20190110-0003Tamara Laporte is een Mixed-media kunstenaar en tekenleraar en runt sinds 2008 haar eigen creatieve bedrijf.
Tamara is van mening dat het creëren van kunst een poort naar genezing en persoonlijke groei kan zijn. Haar lessen bevatten zowel elementen van zelfontplooiing als kunsttechnieken. Ze is uitvinder en maker van Life Book een kunstopleiding van een jaar, met een aantal van meest gevierde docenten van Mixed-media en persoonlijke ontwikkeling die er zijn. Haar werk en artikelen zijn gepubliceerd in verschillende kunsttijdschriften en boeken.
Ze geeft verschillende kunstlessen op haar online kunstacademie (willowing.org). Tamara woont / werkt in het zuiden van Engeland met haar man en kinderen.

In het boek heeft ze o.a deze woorden ter aanmoediging voor haar lezers:

LIEVE LEZER,CREATIEVELING, KUNSTENAAR,
… Als je creatieve reis moeilijk is en je maakt nog niet echt schilderijen die die je leuk vindt, geef jezelf dan tijd: oefening is het sleutelwoord. Zet door – je kunt dit. Geniet van de reis. Focus minder op de uitkomst en meer op het proces…..
Vergelijk je werk niet met dat van anderen. Je hebt je eigen unieke, mooie stralende stem….
Wat je ook doet, stop niet. Geef je zelf of je creatieve reis niet op.

Achterflap

Maak je eigen Artjournal is gebaseerd op de populaire Life Book – lessen van Mixed-media artiest Tamara Laporte. Dit boek staat vol inspirerende teken en schilderprojecten met Mixed -media, die je helpen bewuster te worden van je persoonlijke uitdagingen en andere obstakels, en hoe je daar aan kunt werken. Met de projecten ontwikkel je niet je creativiteit, maar werk je ook aan zelfontplooiing. Zo wordt je journal gauw meer dan alleen een schetsboek: het is je visuele dagboek.

In elk hoofdstuk vind je verschillende projecten die uit twee delen bestaan. Het eerste onderzoekt een veelvoorkomend probleem dat creativiteit en / of positieve eigenwaarde kan belemmeren, het tweede deel helpt je die ervaringen overdenken en met behulp van Mixed-media stap voor stap te verwerken.
De bijdragen van vooraanstaande Art Journal artiesten bieden je inspiratie en laten je zien op welke vele manieren je Mixed – media kunt gebruiken. En maak je je Art Journal op losse pagina’s? Geen probleem! Het laatste hoofdstuk leert je een simpele bind methode, die je helpt je kunstprojecten te bundelen en een prachtig dagboek te maken dat je voor altijd kunt bewaren.

9789045323589

Titel :Maak je eigen Artjournal
Auteur :Tamara Laporte