Blogtour: Circe – Madeline Miller4,5 sterren, Blogtour, Recensie

9789492086822

Voor uitgeverij Orlando doe ik mee met de blogtour van Circe van Madeline Miller dat deze week verschenen is. Het boek is een hervertelling van het verhaal van de mythologische heks Circe en is geïnspireerd door de Odyssee van Homerus. En hoewel de hoofdrol is weggelegd voor Circe is het boek een onderdompeling in de klassieke mythologie. Voor liefhebbers van de verhalen over goden, stervelingen, vervloekingen en eeuwenoude mythes is dit een mustread. Zeker omdat Madeline Miller er in slaagt om de bekende verhalen een geheel eigen lading mee te geven omdat ze beleefd en verteld worden door Circe die haar persoonlijke stempel drukt op deze verhalen.

Wie is Circe?
Voor de blogtour ben ik op zoek gegaan voor wat achtergrondinformatie over Circe.
Circe komt uit een machtige godenfamilie. Ze is de dochter van zonnegod Helios en de nimf Perseis. Ze is verbannen naar het eiland Aiaia vanwege een vervloeking. Haar huis staat op een open plek in het woud en wordt omringt door leeuwen, wolven en andere dieren.
Circe is een machtige heks die haar vijanden door middel van een toverdrank en spreuken in dieren veranderd.
Ze is met name bekend doordat de held Odysseus (degene die de list met het Trojaanse paard bedacht waarmee de Grieken de oorlog wonnen) op zijn lange reis naar huis bij haar eiland komt. Circe tovert de bemanning van Odysseus om in varkens waarna hij de confrontatie met Circe aangaat.
Ook in andere verhalen speelt Circe een rol. Zo is zij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het ontstaan van het zeemonster Scylla (een woest monster met zes hoofden en 12 bungelende benen, die schepen aanvalt en de bemanning verorbert).

Dit is de stamboom van Circe (bron Wikipedia)

Stamboom

Circe in het boek van Madeline Miller
Circe vertelt in het boek zelf haar verhaal en doet dat met mooi taalgebruik dat vlot leest en je direct haar wereld intrekt. Haar verhaal bouwt zich rustig op en er wordt ruim de tijd genomen om alles en iedereen tot z’n recht te laten komen. Op een enkel moment na in het boek waar het wat mij betreft net te langzaam gaat en mijn aandacht wat af dreigde te dwalen is dat geen bezwaar. Circe en de wereld die ze neerzet weten de aandacht prima vast te houden.

Ze begint haar verhaal met de ontmoeting van haar ouders en hoe zij als hun eerstgeborene haar ouders teleurstelt. Circe heeft niet de uitstraling en de zoetgevooisde stem van de goden en wordt daardoor door haar familie gepest en gemeden. Ze is dan wel een onsterfelijke godin maar doordat ze anders is maakt ze van jongs af aan kennis met de ongevoelige en grillige aard van de goden. Zeker wanneer ze een heks blijkt te zijn en daardoor zonder pardon naar een onbewoond eiland wordt verbannen omdat de goden haar gave vrezen.

Circe loopt gedurende haar (lange) leven constant aan tegen de scheve machtsverhoudingen die er zijn in de wereld van de goden en de stervelingen. Bij de goden blijkt veel te gaan om onderlinge politieke spelletjes en het tonen van hun macht. De hogere goden zien iedereen onder hen als pionnen in hun schaakspel die ze naar willekeur kunnen verplaatsen of opofferen. Bij de stervelingen moet ze op haar hoede zijn voor mensen die haar gaves als tovenares willen gebruiken voor eigen gewin. En op haar eiland zien mannelijke stervelingen in haar als een gemakkelijke prooi om seksueel lastig te vallen. Het is dan ook niet zomaar dat Circe uiteindelijk zonder pardon mannen in varkens veranderd. Daar is heel veel aan vooraf gegaan en dat is net als andere gebeurtenissen in het boek goed naar toegewerkt met een zeer geloofwaardige psychologische onderbouwing.
Circe kan deze onrechtvaardigheden niet opheffen, maar ze weet in het boek hier wel langzaam maar zeker haar eigen weg in te vinden. Het is heel mooi gedaan hoe ze wordt neergezet in een combinatie van kwetsbaar, sterk, hard en invoelend.

Tijdens het vertellen van Circe herken je als lezer vele namen van de goden uit de mythes en hun geschiedenis. En wanneer je zoals ik graag hierover leest is deze herkenning erg leuk zeker omdat Circe aan deze bekende mythes iets geheel eigens en unieks weet mee te geven. Ze weet je als lezer nieuwsgierig te maken om juist haar versie van het verhaal te weten te komen. De goden en stervelingen die ze beschrijft worden door haar op een geheel andere wijze gezien dan in de helden verhalen. Ze ontkent nooit dat er helden daden verricht zijn door bijvoorbeeld Odysseus maar ze laat ook de schaduwkanten van deze mannen zien en maakt ze daardoor eigenlijk alleen maar geloofwaardiger en interessanter.

In het begin van het boek woont ze nog bij de goden en maakt ze alles uit eerste hand mee wat er in de wereld van de goden gebeurd. Later, wanneer ze op haar eiland woont, krijgt ze dit te horen van de God Hermes die haar regelmatig bezoekt en via incidentele bezoekers. Zo worden de mythes direct en indirect met het verhaal van Circe verweven.

In haar tijd op het eiland onderscheid Circe zich nog meer van de goden door de passie en het doorzettingsvermogen waarmee ze haar nieuwe leven oppakt en haar vaardigheden als heks naar een ongekend hoog niveau tilt. Ze wordt zo sterk dat de goden haar gaan vrezen en dat bemoeilijkt haar leven behoorlijk. Maar waneer ze moet vechten voor degene die ze het meest liefheeft in de hele wereld weet ze haar in eeuwen opgedane kracht, inzicht en magie met een intense kracht in te zetten. Op zo’n manier dat je als lezer alleen maar met haar mee kan leven en volledig meegaat met wat er gebeurd. Het boek heeft dan ook een mooi einde dat goed aanvoelt.

De volgende bloggers doen ook mee aan deze blogtour:

Biepmiepje
Drukinkt