Recensie: Drakenspoor – Pepper Kay3 sterren, Recensie

9789492221629

Drakenspoor is het zelfstandig te lezen vervolg op Drakenbloed. Aanvankelijk was Pepper Kay niet van plan om een tweede deel te schrijven, maar haar lezers dachten daar anders over en spoorden haar aan om verder te gaan met het verhaal. En uiteindelijk bleek het bloed toch te kruipen waar het niet gaan kan en werd ze geïnspireerd om Drakenspoor te schrijven.

Er zijn vele jaren verstreken nadat Tess (de hoofdpersoon uit Drakenbloed) haar wonderbaarlijke avonturen beleefd heeft. Haar zoon Chris en stiefdochter Felice hebben als kind deels haar verhalen gehoord maar beseffen niet dat het geen sprookjes zijn maar werkelijkheid. Daar komt verandering in wanneer Chris en Felice het huis waarin ze opgegroeid zijn moeten verkopen. Hun vader is overleden en Tess is opgenomen in een kliniek omdat ze geestelijk de weg kwijt is.

Omdat Chris en Felice de inboedel met een veiling willen verkopen zoeken ze het huis af naar spullen die wat op kunnen brengen.
Chris vindt hierbij op zolder de verzameling drakenbeeldjes van zijn moeder en een loden kistje. De drakenbeeldjes worden geveild en er is ongewoon veel belangstelling voor. Het kistje neemt Chris mee naar huis en nadat hij het geopend heeft veranderd zijn leven voor altijd.

Het begint er mee dat Chris geplaagd wordt door vreemde dromen en hij realiteit en fictie bijna niet meer uit elkaar kan houden. Dit vervreemd hem van zijn vrienden en halfzus zodat hij zich alleen en angstig voelt. Waneer een beeldschone vrouw belangstelling voor hem heeft is hij dan ook als was in haar handen. Maar de lezer heeft al gauw door dat hier iets vreemd aan de hand is dat waarschijnlijk met de kist en de drakenbeeldjes te maken heeft.
Bovendien zoekt ene Otto hem op die vreemde en onheilspellende uitspraken doet over het boek en de drakenbeeldjes. Het lot van de wereld zou zelfs op het spel staan.

Chris is, heel begrijpelijk, cynisch en is eerder bang dat hij gek aan het worden is dan dat hij gelooft wat hij in zijn dromen ziet en hoort van Otto. Als lezer zie je en besef je dat het verleden van zijn moeder hem achterhaalt en insluit. Dit roept verwachting en spanning op. Of je nu het eerste deel gelezen hebt of niet. Als je de voorgeschiedenis kent valt alles iets eerder op z’n plek, maar de nieuwe lezer zal weer meer verrast worden.

De start is sterk en maakt je nieuwsgierig naar wat er zal gaan gebeuren en wat de verbanden zijn met het verhaal van Tess. En ook lijkt er iets vreemds te spelen tussen Chris en zijn halfzus.
Maar Pepper Kay weet helaas de verwachtingen die deze krachtige start oproept niet helemaal waar te maken.

Deels komt dat omdat ik ook één van die lezers ben die graag een vervolg zag komen en ik graag meer over Tess had willen horen. En veel meer had willen zien van de boeiende wereld en personages die ik in het eerste deel had leren kennen. Dat heeft niets met de kwaliteit van het boek te maken maar met de verwachting van mij als lezer die niet uitkomt.

Toch is dat niet de belangrijkste reden dat dit boek me niet helemaal in z’n ban wist te krijgen.
Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst en Pepper Kay heeft een aantal interessante en creepy veranderingen aangebracht in de manier hoe de wereld in elkaar zit. Zonder dat het het verhaal ophoudt geeft ze subtiel kritiek op de zorg, die in deze tijd onbetaalbaar is geworden. Maar de veranderingen zijn te groot voor de relatief korte tijd die verstreken is en voelen niet geloofwaardig aan.

Ook Chris kon me niet helemaal overtuigen en boeien. Hij krijgt in korte tijd zoveel te verwerken dat er geen tijd is om hem als persoon te leren kennen. Hierdoor voelde ik me als lezer lang niet betrokken bij wat er allemaal met hem gebeurde. Pas laat in het verhaal begon dat meer te veranderen, mede door de nieuwe ontmoetingen die hij toen had. Hierop volgden sprankelende gesprekken, pittige discussies en laat Chris meer zien wie hij is en wat hem drijft. Een persoon waar ik meer over zou willen lezen maar die ik graag eerder in het boek zo had ervaren.

Wat me vooral opviel, en een tikje stoorde, was dat ik tot ver in het boek geen idee had waar de auteur met het verhaal naar toe wilde of wat nu de hoofdlijn van het verhaal was. Ook waren er naar mijn idee teveel zijlijnen die later niet veel toevoegden aan het verhaal. Zo is er veel tijd gestoken in de relatie tussen Chris en Felice maar het is uiteindelijk niet van belang voor het verhaal.
Er is sprake van diverse in elkaar overlopende werelden en dat is met veel fantasy gedaan maar is te lang en op een gegeven moment erg warrig en lastig te volgen. En daardoor sneeuwt het verhaal van Chris en de betekenis van de inhoud van het kistje in onder.

En dat is jammer, want uiteindelijk zit dit goed in elkaar en heeft Pepper Kay een logische en aannemelijke verklaring voor alle gebeurtenissen en onthullingen. In het laatste deel van het boek valt alles niet alleen op z’n plek maar weet ook Chris te overtuigen en is er eindelijk de herkenning van de sfeer en personages uit deel 1.

9789492221629

Titel :Drakenspoor
Auteur :Pepper Kay