b0IvgF9M_400x400

Van manuscript tot boek – Een kijkje bij uitgeverij Ambo AnthosNieuws

Afgelopen maandag heb ik een ontzettend gezellige en interessante middag doorgebracht bij uitgeverij Ambo Anthos samen met een aantal andere bloggers.
Een tijdje geleden ontving ik de uitnodiging voor een inspiratie middag voor bloggers waarin kort verteld werd wat de bedoeling was. Aangezien dit erg leuk klonk heb ik me aangemeld. Later kwam er wat uitgebreider informatie die me nog enthousiaster maakte.

Dit stond op het programma

Zoals jullie weten willen we jullie graag kennis laten maken met het traject dat een boek moet doorlopen voordat het in de boekhandel ligt.
Onze collega’s van redactie, productie, marketing en acquisitie zullen jullie daar alles over vertellen.
We gaan twee titels uitlichten waar wij van voor de zomer veel van verwachten en we zijn heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Dan beginnen we rustig met wat koffie / thee en wat lekkers, en dan nemen we jullie mee door ons pand, van collega naar collega.
Na afloop hebben we nog een leuke goodie bag voor jullie.

Locatie : Herengracht Amsterdam
Datum / tijd : Maandag 27 juni van 14.00 tot 16.00 uur

JMF_20160627_0003

JMF_20160627_0006a
JMF_20160627_0009a

De uitgeverij is gevestigd in een prachtig oud pand in Amsterdam, wat toch wel een speciale sfeer geeft en voor mijn gevoel een perfecte achtergrond is voor de plek waar boeken tot leven komen.
Samen met Miranda, Eva, Inge en Judith werd ik warm ontvangen in sfeervolle ruimte. Hier keek je vanuit het raam (moest je wel even op je tenen gaan staan) uit op de grachten en op een heel groot spandoek voor het nieuwe boek van Saskia Noort dat begin juli uitkomt. Als echte boekenwurm was ik ook gepast onder de indruk van de glazen boekenkasten met gesigneerde boeken erin.
Aan een gezellig gedekte tafel vol met lekkere koekjes begonnen we de middag met kennismaken, en wat drinken en snoepen.

De twee boeken die als voorbeeld genomen werden om het proces van Manuscript tot boek te laten zien waren:
Het Nest van Cynthia Sweeney. Een roman over de kracht van familiebanden en vriendschap en over hoe we op andere steunen maar hen ook teleurstellen en over de verstikkende invloed van geld.
Kijken naar voetbal van Ruud Gullit. Herin openbaart Ruud Gullit de geheimen van het voetbal en vertelde openhartig hoe hij deze als speler ontdekte.

JMF_20160627_0000Ondanks dat ik al het een en ander weet over hoe een boek tot stand komt was het fascinerend om het van zo dichtbij en aan de hand van reeële voorbeelden verteld te krijgen.Zeker omdat ook veel nieuwe informatie kwam en er fijne gesprekken op gang kwamen over van alles wat er met boeken te maken heeft. En omdat het verteld werd door de mensen uit de praktijk die iedere dag met boeken bezig zijn. Wat niet zo zeer gezegd werd maar wel opviel is hoeveel werk er in zit en hoe nauw er samen gewerkt moet worden om een boek succesvol uit te kunnen geven.

Stap voor stap werden we door het hele proces van aankoop van het manuscript tot het daadwerkelijk uitgeven en promoten van het boek meegenomen aan de hand van de voorbeelden van Het Nest en Kijken naar voetbal. Doordat er ook geanimeerd geklets werd over o.a. bloggen, favoriete boeken, de irritante plakstikkers op boeken, nieuwe boeken die uitkomen (er schijnt ook een heel goed thriller debuut te verschijnen) vloog de tijd om.
Deze keer was Jeroen er niet bij dus de foto’s zijn door mij gemaakt, vandaar dat ik er niet op sta. Er werd wel aangeboden om met mijn toestel een foto te maken maar dat ben ik in de drukte helemaal vergeten.
Tijdens deze middag heb ik ook wat aantekeningen gemaakt zodat ik hier op mijn blog nog wat leuke weetjes kan vermelden. Ik zal er een paar hier noemen.

JMF_20160627_0009

JMF_20160627_0004
JMF_20160627_0016

  • Er komt een heleboel kijken en er worden vele afwegingen gemaakt bij het aankopen van een buitenlands manuscript. Op verschillende manieren kan het onder de aandacht komen van de uitgever. Deze kan benaderd worden, maar is ook zelf o.a. via scouts op zoek naar een manuscript met mogelijkheden. Aan de hand van het Nest werden de ins en outs van het bieden en aankopen van dit manuscript verteld samen met algemene informatie. Het bieden kent in principe twee basis modellen, je kunt als uitgever in een exclusief overleg gaan met agent die het manuscript aanbiedt of meer in een open situatie waar uitgevers tegen elkaar opbieden. Beide manieren hebben hun eigen voordelen en risico’s.
    Bij een duur boek wordt er ook overlegd met de afdeling verkoop en marketing
  • Van aankoop van het manuscript tot het verschijnen van een boek van een buitenlandse auteur zit ongeveer anderhalf jaar
  • Om tegen de juiste manuscripten aan te lopen is het heel belangrijk om een goed netwerk te hebben met o.a. agenten, redacteuren in het buitenland, uitgevers…
  • Wanner een boek definitief aangekocht gaat het naar de afdeling verkoop. Daar wordt gekeken in welk stadium een boek is. Het kan al helemaal af zijn en nagekeken zijn maar ook een uitgewerkt concept. En afhankelijk daarvan wordt er verder gegaan.
    Er moet een vertaler gezicht worden en een redacteur (of als het boek nog ver van af is eerst een externe redacteur). Er wordt gekeken naar welke redacteur / vertaler bij het boek past. Na een hele reeks van overleg met vertaler en / of auteur is er uiteindelijk “een schone tekst” die dan toch nog een keer gecontroleerd wordt.
    Het voorwerk en achterwerk (gegevens, voorwoord e.d.) wordt geschreven en dan gaat het boek vervolgens naar productie en naar de zetter. En daaruit komt de eerste proef in boekvorm, die ook weer nagekeken wordt. Het boek gaat nu heen en weer van zetter naar corrector tot het helemaal is zoals het moet zijn. En dan is het binnenwerk af.
    De volgende stap is de omslagtekst
  • Daarna is de stap om er het definitieve echte boek van te maken en moeten er keuzes gemaakt worden over het lettertype, tussenkopjes en vele kleine maar belangrijke zaken. Daarna komt de proefdruk die dan weer terug naar de redactie gaat om wederom nagekeken te worden.
  • Het is vaak een proces van maanden voordat de definitieve versie van de cover er is. Het begint met verzamelen van ideeën / wensen en opmerkingen van de auteur, uitgever, marketing en soms de boekhandel. Deze ideeën worden verwoordt en gaan naar de vormgever die naar aanleiding daarvan met een aantal mogelijke schetsen komt. We kregen wat voorbeelden te zien van de covers van het boek van Ruud Gullit.
    Vaak ontwerpt degene die de cover gemaakt heeft ook het promotie materiaal

JMF_20160627_0018

JMF_20160627_0022
JMF_20160627_0015

  • Veel van de promotie artikelen komen we als lezer regelmatig tegen, zoals de toonbank displays in de boekhandel of de papieren buikbandjes om een boek. Soms wordt er groot uitgepakt zoals het spandoek voor het nieuwe boek van Saskia Noort. Ook de geplakte stikkers op de boeken horen bij de promotie, zo kun je b.v. laten zien dat een boek afgeprijsd is of besproken is bij De wereld draait door of…
    Grappig is dat er een heel verhaal zit achter deze stikkers waar toch regelmatig door lezers maar ook door de boekhandel over gemopperd wordt. Om een lang verhaal kort te maken kan ik zeggen dat de uitgever op onderzoek is gegaan en met de fabrikant in discussie is gegaan. En dat er nu een variant is die beter loslaat. Waar je als lezer niet bij stil staat is dat daar wel weer een prijskaartje aan hangt.
  • Marketing speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol. De boeken moeten wel onder de aandacht gebracht worden en het liefst zo veel mogelijk gekocht worden. Hier hebben we het ook uitgebreid over gehad en meningen en ideeën uitgewisseld en daar heb ik zeker van genoten. Van te voren worden voor zowel de grote als de kleine titels een promotieplan en een budget vastgesteld. Bij een boek zoals dat van Ruud Gullit dat binnen kort uitkomt is het wat eenvoudiger om belangstelling van de pers te krijgen omdat hij nu eenmaal een bekende Nederlander is. Toen dat ter sprake kwam hoorden we ook dat het boek wel iets over zijn leven vertelt maar vooral over voetbal gaat.
    Voor de promotie, zeker van Nederlandse auteurs, wordt er veel gebruik gemaakt van boekhandel tours waar lezers de auteurs kunnen ontmoeten.

JMF_20160628_0001

En toen was het opeens half vijf en eigenlijk waren we nog niet eens uitgekletst. Een teken dat het een zeer geslaagde middag was.

Bij het afscheid kregen we allemaal een goodie bag mee met drie mooie boeken.

JMF_20160627_0015a