Recensie: De vergeten kamer – Ann Mah4 sterren, Recensie

9789022583661

Kate is een jonge Amerikaanse vrouw die al jaren al haar geld en tijd steekt in het halen van een prestigieus wijn examen. Ze is al een aantal keren gezakt en heeft nu nog slechts 1 kans om dit examen te halen en Master of Wine te worden. Om haar kennis van de Franse wijnen te verbeteren gaat ze logeren en werken bij haar familie in Frankrijk die al generaties lang een wijngaard runnen.

Wanneer ze haar neef helpt bij het opruimen van een oude wijnkelder vindt ze een geheime ruimte met daarin oude en zeer waardevolle wijnen. Maar dat is niet alles. Ze vindt ook persoonlijke spullen van een jonge vrouw en wat verzetspamfletten.

Kate wil graag weten wat het verhaal achter de gevonden spullen is en wat het verband is met haar familie en gaat op onderzoek uit. Haar neef en zijn vrouw zijn ook geïntrigeerd geraakt en duiken samen met haar in hun familie geschiedenis. Tot hun verbazing heeft de oudere generatie in de familie hier geen begrip voor en willen dat ze het verleden laten rusten.

Kate zet toch door en ontdekt geheimen die al meer dan 60 jaar in de doofpot gestopt zijn in haar familie. Het begint er op te lijken dat de vooraanstaande familie van Kate misschien fout geweest is in de oorlog.

De vergeten kamer wordt door twee vrouwen in de ik-vorm verteld. Kate vertelt haar verhaal in het heden waarbij ze wel regelmatig herinneringen ophaalt uit haar jeugd en tienerjaren. Zodat je niet alleen meemaakt wat ze nu allemaal beleeft en voelt maar ook de achtergronden hiervoor gaat begrijpen. Zoals haar tegenzin om naar de wijngaard te gaan waar ze vroeger als kind altijd logeerde en hoe het zit tussen haar en de Franse Jean-Luc. Het blijkt al snel dat door haar terugkomst op de wijngaard er allerlei herinneringen en onverwerkte gebeurtenissen op Kate afkomen. Het uitzoeken van de achtergronden van de vondsten in de wijnkelder lijken dan ook een mooie ontspannen afleiding. Maar dat blijkt tegen te vallen wanneer ze hierdoor beetje bij beetje een vreselijk familiegeheim bloot legt. En als pijnlijk duidelijk wordt hoe dit generaties later nog steeds het leven van haarzelf en andere familieleden beïnvloed.

Dit is heel pakkend invoelend beschreven en geeft een mooi maar ook verdrietig beeld van de impact die de Tweede wereldoorlog zelfs nu nog kan hebben.

Daarnaast is het ook het verhaal over wijn en het leven op een wijngaard. En over Kate die op een punt in haar leven komt waarbij ze twijfelt over gemaakte keuzes en de weg die ze in wil slaan. Ook loopt ze haar eerste grote liefde weer tegen het lijf en dat gaat haar niet in de koude kleren zitten. De uitwerking van het verhaal van deze oude liefde die weer op gaat bloeien had wat mij betreft iets beter uitgewerkt mogen worden.

Dit alles is prettig en invoelend beschreven en weet samen met de speurtocht naar het familie verleden de aandacht goed vast te houden. Heel even zakt het verhaal iets in wanneer het zich tijdelijk weer naar Amerika verplaatst maar daarna is het weer meeslepend.

Het andere verhaal is het dagboek van een tienermeisje net vóór en tijdens de Tweede wereldoorlog. Het spoiler gehalte hoe dit zit is heel hoog dus daar kan ik niet veel over vertellen. Er is een duidelijk verband met het heden waarbij je als lezer steeds al iets meer weet dan Kate zodat het verhaal extra diepgang krijgt. Maar de auteur geeft de informatie goed gedoseerd zodat je als lezer heel nieuwsgierig blijft.

De schrijfster van het dagboek is net als Kate een personage dat sterk en tegelijkertijd wat kwetsbaar overkomt. Dat hebben ze ondanks hun verschillende karakters gemeen. Beide weten ze je te raken en komen ze levensecht over.

Dit verhaal is soms echt heftig en laat het zware leven in de oorlog in Frankrijk zien, de bezetting, de hongersnood, executies, de jodenvervolging. Hierbij lees je over allerlei verschillende soorten reacties en daden van mensen. Van heldenmoed tot laaghartig verraad. Het is intens en indrukwekkend om te lezen.

Ieder verhaal apart is al de moeite waard maar door de manier waarop de auteur de verhalen verweeft is het een prachtig en intens familieverhaal geworden. Mede ook door de prettige schrijfstijl en de levensechte personages.

9789022583661

Titel :De vergeten kamer
Auteur :Ann Mah