Recensie: Schaduw over Berlijn – Volker KutscherRecensie, 4 sterren

9789044354461

Schaduw over Berlijn is het eerste deel van de zesdelige serie met rechercheur Gereon Rath in de hoofdrol en speelt zich af in het roerige Berlijn van 1929. De serie zal in het laatste deel eindigen in 1938. Op basis van de boeken van Volker Kutcher maakte regisseur Tom Twyker de serie Babylon Berlin, de duurste niet Engelse tv-productie ooit.

De hoofdrol in het boek is weggelegd voor rechercheur Gereon Rath die overgeplaatst is van Berlijn naar Keulen. Hij werkte bij moordzaken maar moet nu bij zedenzaken werken omdat hij betrokken was bij een schandaal. Rath vindt dat zeer beneden zijn waardigheid en wil weer een baan bij moordzaken. Wanneer er het lichaam van een zwaar gemartelde Rus uit de rivier de Spree wordt gehaald ziet hij daarin zijn kans. Hij gaat op eigen houtje onderzoek naar de moord doen en wil de dader op een presenteerblaadje aanbieden aan de hoofdcommissaris om zo een baan bij moordzaken te krijgen.
Dit is het begin van een zeer gecompliceerd en goed opgebouwd verhaal waarin naast het moordonderzoek nog vele andere zaken spelen.

Het boek bestaat uit drie delen waarvan het eerste deel vooral een introductie is van Rath en de personen om hem heen. Als lezer kom je heel langzaam iets meer over Rath te weten en ontdek je waarom hij uit Keulen moest vertrekken. Ook over de moeizame relatie met zijn vader en de impact die de Eerste Wereldoorlog op hem heeft gehad wordt in een heel rustig tempo steeds meer duidelijk. Er wordt ook veel tijd gestoken in het kennis maken met zijn collega’s en om een beeld op te bouwen van hoe het er bij de politie aan toe gaat. Het is een hele andere wereld voor hem als bij zijn vorige werk en hij krijgt van zijn collega’s een soort van spoedcursus hoe het er in Berlijn aan toe gaat bij de politie. De grenzen tussen goed en slecht zijn hier vager en de politie en de lokale misdadigers hebben een soort van onuitgesproken afspraken. Afspraken die niet helemaal volgens het boekje zijn maar vaak wel blijken te werken.
Ook zijn kennismaking met andere personages die later een belangrijke rol spelen worden langzaam opgebouwd. Zoals een journalist die bij een belangrijke krant werkt en de steno typiste Charly voor wie hij valt als een blok

Bovendien is er veel tijd en aandacht voor de stad Berlijn en de sfeer die er in die tijd hangt. Wanneer je net als ik geïntrigeerd ben door de grote tegenstellingen en aparte sfeer in het Berlijn van die tijd bent dan is dit erg boeiend om te lezen. Berlijn wordt in alle aspecten neergezet en belicht. Het is een bruisende wereldstad maar heeft ook gebieden die op een oorlogsgebied lijken door de onlusten in de stad. Het burgerlijke leven is preuts maar het geheime nachtleven is decadent. Er is een broeierige onvrede over het verliezen van de oorlog en een openlijke strijd met de communisten. De macht van de Russische onderwereld is groot zelfs bij de politie.
De politie staat onder grote druk van de publieke opinie en de kranten die zich zeer kritisch over hun functioneren uitlaten. En dat heeft grote gevolgen voor het werk van Rath.

Het tempo is dan ook traag en voor iemand die van een vlotte actiethriller vol actie houdt is dit dan ook niet het juiste boek. Maar wanneer je van een langzaam, maar boeiend en goed opgebouwd verhaal houdt is dit absoluut de moeite.
In het tweede deel gaan er allerlei lijnen die in het eerste deel al voorzichtig uitgezet zijn steeds meer door elkaar lopen. Rath raakt steeds dieper betrokken bij het onderzoek dat hij doet naar de dode Rus en dit begint zijn privéleven en zijn werk bij de politie te beïnvloeden. Politiek, politiewerk en misdaad lijken in elkaar over te lopen en voor Rath en de lezer is het moeilijk om te bepalen wie te vertrouwen is en wie niet. Rath lijkt zijn morele kompas kwijt te raken en steeds iets verder te gaan om aan informatie te komen. Hij zet zijn prille relatie, zijn carrière en zijn integriteit op het spel zodat hij uiteindelijk vast komt te zitten in zijn eigen web van leugens. Het is een benauwende dreigende situatie die de auteur goed voelbaar weet te maken.

Het laatste deel heeft meer vaart en actie en hier komt uiteindelijk alles samen. Het geheel klopt en zit ijzersterk in elkaar maar als lezer moet je wel je aandacht goed erbij houden. Er gebeurt heel veel en allerlei gebeurtenissen uit het begin van het boek blijken een onderdeel te zijn van een uiterst complex en ingewikkeld verhaal. Rath komt voor een aantal moeilijke keuzes te staan die, wat hij ook beslist, grote impact op zijn leven zullen hebben. Bij de politie blijkt er van alles aan de hand te zijn van politieke druk tot corruptie en de onderwereld van Berlijn laat steeds duidelijker van zich horen. Wat begon als een moordonderzoek heeft nu de hele stad op stelten gezet en duistere geheimen blootgelegd.
Wat daar uiteindelijk uit komt, of de moordenaar gepakt wordt, wat het motief van de moord was en of Rath zich staande weet te houden zijn vragen die mij tot het einde aan toe nieuwsgierig hebben gehouden en door lieten lezen.

9789044354461

Titel :Schaduw over Berlijn
Auteur :Volker Kutscher