Een liefde in Rome

Recensie: Een liefde in Rome – Mark Lamprell4,5 sterren, Recensie

Vandaag ga ik naar uitgeverij A.W. Bruna om auteur Mark Lamprell te interviewen over zijn roman Een liefde in Rome. Het interview staat eerdaags hier op mijn blog.
Er is een vraag die na het lezen van het boek totaal overbodig is namelijk wat Mark Lamprell van Rome vindt. De liefde voor deze stad spat werkelijk van de pagina’s af in alle facetten die de stad te bieden heeft. De lokale bewoners, het verkeer waar taxichauffeurs met ware doodsverachting aan deelnemen, een mooi plekje zomaar ergens, historische plekken, alle soorten en maten toeristen. En nog veel meer weet hij over te brengen in het boek. Als lezer wordt je ondergedompeld in de sfeer, het geluid, de geuren en het beeld van Rome. Het is een reis maken zonder je luie stoel te verlaten.

Rome en persoonlijke verhalen

Een onderdompeling in Rome en warme, menselijke, grappige en ontroerende verhalen.

Naast een reis naar Rome biedt de auteur ook een kijkje in het leven van een aantal mensen die de stad bezoeken. Een bezoek dat hun levenspad voor altijd zal veranderen en de lezers laat zien hoe dat gebeurd. Het zijn verhalen die met de nodige humor verteld worden, waardoor er vaak een glimlach op je gezicht ligt. Maar ook weten ze te ontroeren, te verbazen, te irriteren maar vooral en altijd te boeien. Leeftijd speelt hierbij geen rol en de auteur maakt op prachtige manier duidelijk dat gevoelens als onzekerheid, verliefdheid, verdriet, grenzeloze vreugde en onmacht bij alle generaties hoort omdat we allemaal mensen zijn.

Originele verteller
Voor de verteller van het verhaal is een originele en bij het boek passende persoon gevonden. Hoewel persoon niet helemaal het goede woord is, het is een genius loci (een beschermgeest van Rome) die het verhaal verteld en zelf ook van invloed is op hoe het verhaal kan gaan lopen. De Genius is namelijk een liefdesgeest en heeft plannen met de hoofdpersonen uit het boek. Hij vertelt wat ze meemaken en ervaren en laat ondertussen de stad en zijn historie aan de lezer “zien”. Zo nu en dan wordt er kort verteld waarom de personages elkaar net niet ontmoeten en wat de reden is.
Het geheel heeft romantiek, humor, volwassen worden, loslaten, jezelf vinden, elkaar weer vinden. En een reis door het oude en huidige Rome in een vlot en meeslepend verhaal.

Alice, Meg en Alec, Constance en Lizzie
Na de proloog, waarin de genius zich voorstelt, worden in afzonderlijke hoofdstukken de hoofdpersonen voorgesteld. Met weinig woorden weet de auteur de karakters krachtig en met wat diepgang neer te zetten.
Alice is 19 en komt uit een familie waarin iedereen perfect en briljant is en waar ze zich altijd de mindere voelt. Ze gaat zich verloven met haar (door haar ouders goedgekeurde) vriend en gaat, voor ze zich bindt, voor één keer nog alleen op pad. Ze vertrekt naar Rome om zichzelf opnieuw uit te vinden en de oude Alice even van zich af te schudden. Ze leert naast Rome en een leuke jongen, vooral zichzelf kennen en eigen keuzes maken. Niet alleen mooi om te lezen maar het zorgt ook voor romantiek en grappige momenten.
Constance en Lizzie zijn in Rome om de as uit te strooien van Henry, Constance’ s geliefde echtgenoot en Lizzies broer. Deze dames zijn ver in de zeventig, hebben jaren levenservaring en laten zich niet op hun kop zitten. Het is een geweldig stel dat aan elkaar gewaagd is en elkaar behoorlijk in de haren kunnen zitten. Hun verhaal is ontroerend en laat zien dat liefde en twijfels niets met leeftijd te maken hebben.
Meg en Alec zijn in Rome op aandringen van Meg. Ze wil hier een tegelmaker bezoeken in de hoop dat hij meer weet over een speciale tegel. Ze houden van elkaar maar bereiken elkaar niet meer, ergeren elkaar vooral. Deze mensen spraken wat minder aan tot het einde van het boek waar ze serieus stil staan bij hun leven en keuzes gaan maken.

Na het lezen blijft het verhaal van de personages, het leesplezier, en het gevoel dat je mee bent geweest op vakantie nog lange tijd hangen.

Feelgood op z’n best
Het is heel knap hoe de auteur een verhaal over een stad en over levensechte mensen zo met elkaar weet te verweven. Maar ook hoe geschiedenis in het boek op vlotte en interessante manier weet te verwerken zonder dat het boek op een saaie reisgids lijkt.
Het is feelgood op z’n best het lezen doet je goed en fleurt je op, de sfeer is warm en oprecht. En tegelijkertijd heeft het wat diepgang en weet het emoties op te roepen.

Een liefde in Rome

Titel :Een liefde in Rome