9789044351774

Recensie: Bewaring – Graham Norton3,5 sterren, Recensie

Vandaag verschijnt bij uitgeverij The House of Books het debuut van Graham Norton. Het is een spannende roman die zich afspeelt in een slaperig klein stadje waar nooit iets gebeurt. Tot er op een bouwplaats een duistere ontdekking wordt gedaan.

Graham Norton geniet internationale bekendheid met zijn Graham Norton Show. In het nawoord van Bewaring vertelt hij dat hij al heel lang de ambitie had om een roman te schrijven. Bewaring is hiervan het resultaat.

Bewaring speelt zich af in Duneen, een klein eenvoudig en afgelegen stadje waar de tijd niet lijkt te verstrijken en de dagen gewoonweg wegsijpelen. De bewoners zijn nauw bij elkaar betrokken en kennen iedereen die er woont. Het is een dorpje waar niets gebeurt en de plaatselijke politieagent PJ nog nooit met misdaad te maken heeft gehad. En dat is misschien maar goed ook gezien de manier waarop PJ (brigadier Collins) beschreven wordt. Het was een algemeen geaccepteerd feit onder de bewoners van Duneen: mocht er ooit een misdaad gepleegd worden in het dorp en mocht brigadier Collins erin slagen de verdachte aan te houden dan was de kans uiterst klein dat de arrestatie zou plaatsvinden na een achtervolging te voet. De mensen mochten hem graag en er werd niet ronduit beledigend over hem gesproken, maar voor de dorpelingen was het best een ongemakkelijk idee dat hun veiligheid afhing van een man die al heftig zweette wanneer hij in de kerk ter communie ging.

PJ leidt een eenzaam en saai leven en alleen de maaltijden bezorgen hem vreugde. Tot er op een bouwplaats bij de oude school menselijke botten gevonden worden. Er is duidelijk sprake van moord en PJ droomt ervan om de zaak zelf op te kunnen lossen. Maar helaas komt er al snel versterking van buitenaf om het onderzoek te leiden en die nemen de dikke brigadier niet serieus. Ondertussen is het hele dorp in rep en roer. Er wordt volop geroddeld en gespeculeerd. De bewoners stuiteren heen en weer tussen regelrechte afschuw en opwindende sensatiezucht.
Zouden de botten kunnen toebehoren aan een lang geleden verdwenen bewoner? Er blijken duistere geheimen te zijn in het dorp, oud zeer komt weer boven en oude vetes worden alsnog uitgevochten.

Op de achterflap van het boek wordt Bewaring omschreven als een spannende roman en dat is precies wat je als lezer kunt verwachten. Het is geen ingewikkelde spannende thriller, maar een verhaal over mensen in een dorpje, hun geheimen, gevoelens en onderlinge verhoudingen. Het misdaadgedeelte is daar maar een klein (maar belangrijk) deel van. En Bewaring is een redelijk voorspelbaar misdaadverhaal waardoor er niet veel spanning is. Dit wordt weer gecompenseerd door het verhaal hoe het dorp op stelten staat en hoe bewoners geconfronteerd worden met het verleden.

Graham Norton besteedt ruim tijd om de vele bewoners voor te stellen en de sfeer neer te zetten. Dit doet hij op een vertellende, omschrijvende en gemoedelijke manier waarmee hij het dorp en de kleurrijke bewoners goed op je netvlies weet te zetten. Zo nu en dan is hij wel erg uitgebreid in hoe hij iemand beschrijft waardoor het net wat minder vlot leest.
Hij vertelt het verhaal vanuit meerdere perspectieven waarbij PJ een van de belangrijkste is.

In actie en vaart gebeurt er niet veel maar in onderlinge interacties, geroddel en speculaties juist heel veel. Het dorp gonst van het vermoeden dat de botten van Tommy zijn die jaren geleden vertrok nadat hij het met twee vrouwen tegelijk had aangelegd. Beide dames wonen nog in het dorp en hebben het verleden nog niet achter zich gelaten en moeten daar nu alsnog hun weg in vinden. PJ merkt tot zijn vreugde en verbazing dat hij met zowel de ex verloofde van Tommy als met de ex vriendin een goede klik heeft. Het is alleen wel jammer dat ze beide betrokken zijn bij het onderzoek en het dus niet heel professioneel is om daar op in te gaan.

Graham Norton weet, met milde humor en gevoel voor wat mensen bezighoudt en drijft de karakters en sfeer te omschrijven. Het is een lekker lezend en wat voortkabbelend verhaal dat niet schokkend goed is maar zeker de moeite is.

Het onderzoek van PJ is interessant om te volgen omdat hij nu opeens heel anders met zijn mede bewoners om moet gaan.Hij moet nu mensen ondervragen met wie hij al jaren in het dorp woont en mee bevriend is. Bewoners kijken opeens anders naar hem, nemen hem serieuzer of ontwijken hem alsof ze wat te verbergen hebben. En iemand heel dicht bij hem blijkt een vreselijk geheim bij zich te dragen dat hem in de loop van het verhaal verteld wordt.
Ook is het leuk om te zien hoe hij heel voorzichtig vriendschap sluit met de hoofdinspecteur die het onderzoek leidt.

Wat mij betreft heeft Graham Norton een veelbelovend debuut geschreven en zou ik zeker nog eens een boek van hem lezen.

9789044351774