9789022576144

Recensie: Voor de Val – Noah Hawley4 sterren, Recensie

Voor de Val heeft een prachtige cover waar je naar kunt blijven kijken en iedere keer weer van kunt genieten wanneer je het boek oppakt. Gelukkig blijft het niet bij de cover maar is ook de inhoud bijzonder en de moeite waard. Het is een boek om in je boekenkast te zetten en ooit nog eens te herlezen.

Iets in de manier van vertellen trekt je van top tot teen het verhaal in

Voor de Val begint net voor het moment dat een klein en luxe privé vliegtuig opstijgt en de lezer kennis maakt met de bemanning en de grotendeels rijke en machtige passagiers. Scott Burroughs is verre van rijk en is alleen aan boord omdat hem een lift aangeboden werd door een vriendin. Hij heeft na een moeilijke periode waarin hij weinig tot stand bracht en teveel alcohol dronk zijn leven weer op de rails. Scott heeft nieuwe schilderijen gemaakt en heeft weer levensmoed. Hij is op weg naar de afspraak die zijn leven als schilder voor altijd kan veranderen.
Het leven van Scott neemt inderdaad een nieuwe wending, maar heel anders dan hij ooit had kunnen denken.
Vlak na het opstijgen stort het vliegtuig neer. De enige overlevenden zijn Scott en een jongetje van vier. Scott heeft hen beiden in veiligheid kunnen brengen en wordt direct in de media uitgeroepen tot held. Hij wil hier niets van weten en dat heeft vervelende gevolgen voor hem want de pers wil hoe dan ook een verhaal.

Was het een mechanisch mankement? Een menselijke fout? Of een aanslag want er zaten twee mogelijke doelwitten in het vliegtuig. Als lezer word je meegenomen in dit onderzoek en krijgt een kijkje op de verschillende disciplines die de ramp onderzoeken. Er is duidelijk sprake van verschillende belangen en van een heftige machtsstrijd tussen de onderzoekende partijen. Langzaam wordt ook duidelijk dat machtige familieleden van de passagiers invloed proberen uit te oefenen op het onderzoek. Steeds meer wordt er duidelijk over wat er gebeurd is en wat de persoonlijke verhalen van de inzittenden hiermee te maken hebben.

In het boek wordt verteld hoe het verder gaat met Scott en de kleine jongen en hoe er een onzichtbare, tere maar onverbrekelijke vriendschap ontstaat tussen man en kind. Helaas wat minder dan ik verwacht had naar aanleiding van de achterflap en dat is een klein gemis in dit verder mooie boek. Bovendien biedt het open einde mogelijkheden om als lezer te verwachten dat ze elkaar vaker gaan ontmoeten. Er zijn mooie ontroerende momenten tussen deze twee, vooral mooi omdat de auteur het klein en subtiel gehouden heeft.
Het ongeluk zet voor Scott alles op zijn kop, hij gaat over het leven nadenken, zijn kunst krijgt een andere plaats in zijn leven. En hij neemt een aantal belangrijke besluiten waarbij er één je hart weet te raken en je laat glimlachen. En waarbij je beseft dat dit tegelijkertijd uitzonderlijk is en toch bij Scott past.
De kleine jongen gaat bij z’n tante wonen en dit verhaal wordt met warmte en diepte verteld. Ook hoe het leven van zijn tante hierdoor verandert is mooi beschreven. Net als Scott gaat ze peinzen en nadenken over haar leven en durft ze besluiten te nemen.

In flashbacks worden de levens van alle inzittenden voor de val van het vliegtuig getoond. In fragmenten wordt er verteld over de personages, wat hun drijfveren zijn, hoe ze denken, hun zwakke en sterke punten, hun werk en privé leven. Ook de mogelijke redenen voor een aanslag komen aan bod. Ieder verhaal is uniek en vele verhalen overlappen elkaar en vormen tezamen een prachtig verhaal. Het ene persoonlijke verhaal spreekt wat meer aan dan een ander, maar dat is juist goed omdat zo de verschillende karakters goed naar voren komen. Ook in het echte leven heb je voorkeuren.

Het is verbazingwekkend knap gedaan hoe de auteur met al deze lijnen toch een meeslepend verhaal heeft neergezet dat de aandacht vast blijft houden. Zo nu en dan is het net iets te veel van het goede, zoals wanneer ook nog eens de nieuwe schilderijen van Scott besproken worden. Maar het vermindert niet de speciale leeservaring van het boek en de informatie heeft altijd een doel.
Alles haakt in elkaar: de levens voor de val, het ongeluk, het leven van Scott en de kleine jongen na de val en het onderzoek naar het neerstorten van het vliegtuig. De rode lijn die steeds terugkomt en het verhaal bij elkaar houdt is het verhaal van Scott. Mooi, krachtig en persoonlijk is zijn verhaal.

De manier van schrijven heeft iets dat moeilijk te benoemen is maar het wist me te raken en mijn aandacht vast te houden. Het taalgebruik laat je als lezer zien en voelen wat er gebeurt, er is iets in de manier van vertellen dat je van top tot teen in het verhaal trekt. De verteller is aanwezig in het verhaal en geeft ook meningen en overpeinzingen. Het klinkt misschien wat druk maar het werkt in dit boek ontzettend goed.

Zeker een aanrader

9789022576144

Titel :Voor de val